Monday, June 1, 2009

aku kembali lagi...

aku kembali...
dengan pelbagai emosi...
aku kembali...
dengan misi...
aku kembali...
bukan nak carik publisiti...


ya...sepjg minggu lepas pastinye mcm2 aku hadapi...pd aku,minggu lepas adalah minggu yg paling sarat dgn emosi...mencipta rekod minggu paling berat aku tanggung sepjg berlangsungnya separuh tahun 2009 ni...aku nekad meluahkan segala rs hati dan hampir semua pengalaman dri dlm blog yg tak seberapa ini...biarlah ia menjadi medan pelepas rasa yg kadang2 tak mampu aku luahkan secara telus wpun dgn insan tersayang...
aku sebenarnya hanya insan biasa yg agak pendiam di ofis tp tetap menjalankan tugas dgn baik tanpa mengharap pujian apatah lagi penghargaan...aku bukanlah insan baik yg tak de dose dtg kije putih balik kije pun putih...tp aku mmg mempunyai sikap malas nak amik tau hal org apatah lagi nak campur...mengambil sikap selamat dgn tidak mencampuri urusan org lain aku sgt berharap pastinya aku takkan diganggu org lain juge...cume aku mengaku aku sgt gemar memerhati sikap manusia2 sekeliling aku...merenung itam putih kehidupan manusia2 yg aku komentar hanya dlm hati dan jadikan pengajaran dan bekalan dlm senyap tanpa disedari...apepun hubungan dgn teman sekerja aku jg juge sebaik mungkin agar manis sebuah ukhwah dpt dirasa bersama...
sepjg hampir 6tahun aku memegang jawatan sebagai penjawat awam di jabatan yg same ini agak byk pengalaman dan kenangan yg aku tempuhi...sejujurnya pd awalnya aku sgt teruja menjalankan tugas sehingga akhirnya aku diiktiraf penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pd thn 2007...ahaks...nampak cam bangga dri ke???yakinilah,aku tidak berniat meninggi dri kerana aku terima APC pd saat aku mule rs prestasi aku semakin merudum wpun mungkin tidak dimata pihak atasan...

aku mule kepenatan...aku mule bosan...aku mule perlahan...aku mule ilang keseronokan...
kenape???ya persoalan yg aku sendiri sdg tercari2...

sebab utama aku ilang keseronokan adelah kerana sikap segelintir bukan majoriti tp segelintir rakan sekerja yg pada aku pd awalnya aku amik sekali lalu dan tak amik pusing tp sekarang ia menjadi satu bebanan dan tekanan yg sgt2 menyesakkan...sikap suke mengata2 tanpe usul periksa...sikap mengadu domba...sikap bz bodi...sikap tak puas ati...sikap perli memperli...sikap2 yg sgt menjelekkan apatah lg jika empunye dri usia semakin byk angkanya...sungguh2 terkesan dgn manusia sebegini akhir2 ini ble aku menjadi sasaran mulut yg tak dijg rapi membuahkan kata2 berapi dan beremosi negetif dan sarat dgn iri hati yg tak terperi...hingge akhirnya aku menangis lg...mujur ade teman yg sebaya bonda tercinta cpt2 menenangkan jiwa mude ini agar tdk terpengaruh dgn si mulut durjana itu...huhuuu...hampir2 ilang kesabaran ini...ya...hampir sj ingin sekali aku melepaskan kemarahan ini...teman2 yg memahami trus memberi kata2 penenang jiwa...cpt2 aku tenangkan dri...cume kali ini aku tenang dlm ketegangan...ertinye,aku masih dlm tekanan sbb aku bakal lebih kerap berhadapan dgn manusia tersebut...manusia yg tak sedar diri sebenarnya tidak disukai ramai...entah blelah die nak bertemu buku dgn ruas...entah blelah org lain tak jd teman sekutu die wpun dihati masing2 juge tidak menyukai die...manusia2...sgt pelik tingkah lakunye...

aku juge pelik kenape ade manusia2 yg suke sgt cemburu membabi bute...ya...terkuar sudah name binatang haram nih...cemburu tak bertempat ble akhirnya insan yg tak bersalah turut same diheret mulut2 durjana nih...ahaks...ape dose aku ble rapat dgn org atasan pdhal tak penah terlintas utk aku mengambil kesempatan...sungguh2 aku rs difitnah...aku yg tak pernah amik pusing hal org lain pun menjadi mangsa maka dalam kategori apakah manusia2 ini???tak senang dgn kesenangan org lain???sememangnya sikap cemburu itu adelah satu sikap membangun diri tp jika ia disalah tafsirkan dan penuh iri hati pasti menimbulkan kata2 kurang enak dan hasutan syaitan menambah rencah api cemburu hingge timbul fitnah yg menjanjikan dose...aku benar2 terganggu...sbb itu en3 ini terhasil...maaf jika salah cara aku ini...

apepun,kesedihan ini aku telan sebagai satu lg pengalaman hidup aku...semoge Allah ampunkan dose2 aku...jika aku yg bersalah dlm hal ini aku mohon keampunanMu ya Allah...tp jika die yg bersalah,hy Engkau yg lebih tau...sesungguhnya,hati ini benar2 terluke...mungkin kerana aku terlebih emosi ble kehilangan Adam Haikal so manusia2 sampingan ni wat idup aku tambah serabut...tambah kusut...

dan...aku sgt ingin bertukar jabatan saat ini...dr sekadar bertukar bahagian...

6 comments:

  1. hilang kata...
    gwa sgt tluka...
    tlalu memahami...
    wpun telah tluah, msh ada lg sisa kesedihan dan keperitan di dada...
    tenang hadapi segala...
    jgn biarkn hati y tluka menguasai fikiran...
    segalanya biarkan dipandu aqal y waras, gwa y mengingati Allah...
    setiap perkara ada baik dan buruknya...
    byk ujian, tanda kita lebih dkt dgn DIA...

    ReplyDelete
  2. akom frenzzz
    kene tukau seksyen ker tahniah ler dr aku
    aper2 pon 2 semua cabaran baru wat ko time ler ngan atie yg terbuka mgkin ader hikmah disebalik kejadian kat maner2 pon samer asalkan pandai bawak diri jadi lah diri ko mcm yg aku kenal k good luck untuk ko mbr kat cnie kem salam kat ko die pon sadis gak kene tglkan aku sorang2 kat gaji tapi dlm mase yg samer die hepi gak sbb x yah nak koyak report lagi adoi pedih nyer aku dgr ... smgo berjaya

    ReplyDelete
  3. w'slm...aku start masuk unit gaji 1julai nih...huhuuu...aku tak kisah bab tuko unit tu...tp mangkuk ayun+mangkuk jamban yg mulut busuk wat aku sentap gle...tp tulah...sabo jelah...dia masuk unit mana???apepun,hepi slalu...cam aku gak...wpun tuko unit...aku ttp ingat best fren aku kat unit lama ni gak...huhuuuu...sape lg...ko kenal kot...thanx 4 ething kwn...

    ReplyDelete
  4. hmm u mcm mn 2day?
    kije kat pjbt ok x?

    ReplyDelete
  5. arini sy semakin tenang...mls nak pk...tidak memberi ruang aura positif dan negetif berperang dlm dri dgn tidak amik peduli sgt rs yg ade...dlm erti kata lain wat dek je...tp sampai ble sy mampu bertahan entahlah...cume jgn ade yg bermulut bingit bsing2 betul2 di cuping tinge nih...ati pns pasti bergelora kembali...saat tu sy amat berharap kewarasan akal sgt membantu...takut2 kemarahan mempamerkan kekurangan dan kebodohan dri jika ia dilampiaskan tidak bertunjangkan akal yg matang...

    ReplyDelete