Thursday, December 30, 2010

HARIMAU MALAYA...

Piala AFF Suzuki 2010 telah dimenangi oleh pasukan Harimau Malaya-Malaysia dan ia merupekan kemenangan sebagai juara yg pertama sejak piala itu diperkenalkan sekaligus pasukan 2010 telah memecahkan rekod pasukan 1996 yg menjadi naib juara pd thn berkenaan...

Malaysia menang dgn agreget 4-2 keatas Indonesia wpun kalah 1-2 di tempat lwn semlm...

Persembahan : Petahanan Malaysia diasak hebat oleh Penyerang Indonesia dr awal permainan lagi...sgt 'salute' dgn barisan pertahan sejak dr perlawanan akhir pertama lagi...sy akui tanpe penyerang dan penyudah utk menjaringkan gol,pasukan tak kemane juge kerana kemenangan dikire berdasarkan gol tetapi jika tanpe barisan pertahanan yg ampuh semangat barisan hadapan mungkin mudah runtuh...

maka dr pihak sy pujian dan penghargaan dr sy secara individu sy berikan 40% kpd pertahanan,30% kpd penyerang,20% kpd jurulatih dan 10% kpd penyokong...

melihatkan perlawanan yg berlangsung dr kaca tv sj ati sy dah berdebar2 menanti apekah ade kemungkinan akan berlaku perkara tidak baik inikan pule jika sy berada di stadium berkenaan...percayelah,takde sape tau dan faham tekanan sebenar yg dirasai setiap pemain ditgh pdg tu...dan mereka berjaya menyerap stp tekanan dgn sgt2 baik...

pujian juge sy berikan kpd pemain2 indonesia yg menunjukkan semangat kesukanan yg sgt tinggi...pihak lwn bkn musuh...jika itu diserapkan dihati stp pemain maka begitulah hasilnye...mereka sgt2 cool...

apepun,kecewa sy penyerang negara tidak menyengat pd perlawanan kedua ini apelah sgt...dah menang pun...cume berharap,HARIMAU MALAYA akan terus cemerlang...jgn separuh jalan...sy penyokong dan pengkritik kecil2an slalu doakan team Malaysia menang dan berjaya...

dulu ms sekolah sy merupekan penyerang yg 'agak' berkaliber...heh3...puji diri sendiri plak...sekolah sy akan menang dgn jaringan2 yg besar...dan sy adelah penjaring terbyk kebiasaannye...tp bile diperingkat tinggi sy ditempatkan dibarisan pertahanan...ketike itu sy memberontak dlm diam...sy tak suke bertahan...sehingge hari ini sy belum dpt jawapan kenape sy ditempatkan di bahagian pertahanan...dan sy takkan dpt jwpn itu sampai bile2 rsnye...apepun sy mule belajar...pertahanan sgt penting walau ape juge permainan...

Wednesday, December 29, 2010

'SINERGI' utk sy dr kakak...

hari ni sy gembire dan rs bahagia...
kerana pg2 sy menerime hadiah tak disangka oleh kakak...novel 'SINERGI' yg gagal sy dptkannye di cs baru2 nih...

kenape sy rs terlebih2 nk rs gembire dan bahagia???sbb akhir2 nih rs cam kakak dah tak syg sy lg...so,sy pun senyapkan diri...konon2 membawa diri...hahaha...jahatnye sy...(dlm ati menyanyi lagu Jahat by stacy)...huh!

sy tak sangka kakak bace gak blog sy nih sbb kdg2 sy yg beria2 suh kakak bace sdgkan kakak biase2 sj..."nanti i bace..."itu ajelah ayat yg slalu kuar...bace atau tak sy tak pasti...ngeh3...

akhirnye,ble pg td sy terime hadiah novel tu taulah sy kakak benar2 ikuti blog sy...kali ni sy tak kisah dah sekerap mane kakak menjenguk...yg sy tau,kakak ade waktu utk sy...membace celoteh merapu sy...wpun kakak dah tak de mase utk mkn2 ngan sy,sembang2 ngan sy,sy tak kisah dah...xpelah...kakak org besar,pasti byk kije...so sy yg kecik ni,phm2 jelah ye...heh3...

kakak...terime kasih...semoge ukhwah kite tak terputus...sy syg kakak sgt3...Allah kurniakan sy sahabat yg baik,adik2 yg baik juge kakak yg baik serta kwn2 yg baik maka sy adelah manusia yg beruntung dikelilingi insan yg baik2...sy berazam menjadi lebih baik...menyayangi dan menghargai semuanye sebaik2nye...

Monday, December 27, 2010

klcc-->klang-->icity-->bukit malawati...

ok,sy sambung perjalanan berikutnye...

kuar jek dr aquaria gi pusing taman klcc jap amik gambo...penat dan haus toksah citelah...so decide tak moh lame2 disitu...masuk dlm lik ingat nak le duk lepak2 pekena pape utk basahkan tekak isikan perut jap tp bile tgk ramai plak manusia beratur pjg baik carik tpt mkn kat luo...drive thru ke...so kami pun kuar dr area klcc tu...


niat dihati nak pi mkn tp alih2 dah sampai klang...ngeh3...nasib baik stop stesen minyak beli jajan...alas perut...terernye kami carik jln...tbe2 dah sampai klang...ahaks!

so,sampailah kami ke rumah baru cik ana(adik mak) dan cik daus...rehat2...minum2...mkn mlm...around koi 1030 baru gerak ke i-city...

sbnrnye mak yg paling teruje nak ke i-city nih...nenek dan adik2 mak yg lain dah sampai ke sini so mak pun tak leh tahan le...nak jugak tgk tempat ni...so sy bertanggungjawab merealisasikan impian mak tu...aceh...cam bagus jek ek...ngeh3...

i-city...mmg meriahlah dgn lampu2...cantik2...dan pengunjung mmg ramai...lg2 bile ade konsert oleh penyanyi tempatan...cume tahap kebersihan ditahap sederhana hampir ke paras bahaya...haish...byk sampah berselerak...heh3...dan ade satu perkara yg mengusik keseronokan utk enjoy panorama lampu2 nih...ape die???tiupan wisel yg sgt membingitkan telinge hampir kepade mencetus panasnye lava di hati...
cane tak panas ok...tiupan wisel nih mmg akan kerap kite dgr bile tukang2 jaga lampu2 tu akan tiup wisel bile kite dekat dgn lampu2 berkenanaan...padahal utk bergambo sj...tak de maknenye nak bwk balik laaaa...huh!dan bile kami dibawa oleh cik ana ke satu kwsn deretan kedai dan ade 2lot drnye dijadikan panorama cam seolah2 musim snow kat cni lglah ati leh jdk panas...bayangkanlah tpt kecik sbb kedai tu dah disaratkan dgn mende2 lampu tu so bile tbe2 tiupan wisel tepat kuat dan padat bunyinye masuk ke dlm tinge bile nak halang org dr pijak@masuk ke kawasan yg majoritinye wane putih tu mmglah hangin...kalu tak bg sgt org sentuh mende2 tu buatlah pagar@penghalang ok...ni ko main2 tiup2 jek...tah pape...
mls nak pk hard sgt...enjoy amik2 gambo pastu lepak tgk si hazama nyanyi skit dan trus berangkat balik...penat gile weh...


balik dan tdo...

keesokan paginye...siap2 kemas brg dan cik ana menyediakan menu nasi lemak yg mmg sedap kami bergerak ke bukit malawati setelah sy tak bersetuju utk stay lagi seari dua kat klang sbb nak lik jb esoknye...kije...kalu stay,cik daus nak bwk pekene seafood dan lepak2 tepi pantai...huh!next time kot...insyaAllah...

so,bg mengisi waktu yg tdklah byk kami gerak juge ke bukit malawati...dikhabarkan disitu byk monyet...heh3...mungkin mencabar...

sampai kami trus carik port pekena nasik lemak yg mmg da boom air tgn cik ana...diorg tak galakkan mkn kat atas sbb ancaman serangan monyet2 dan lotong2 tu...huhuuuu...mkn sampai sendat ok...

selesai mkn sy menuju ke kaunter utk beli tiket tram...kenderaan persendirian sudah tidak lagi dibenarkan naik...harga RM3 utk dewase dan RM1 utk kanak2...murah gile...kami meikmati momen2 bersame monyet2 dan lotong2 dgn pelbagai emosi...teruje...takut...geli...geram...mcm2 lah...mmg sronok berada di atas bukit malawati...dan dpt masuk mini muzium disitu...

setelah mcm2 dan agak puas kami 'bergelumang' dgn monyet2 dan lotong2 tu kami pun decide nak turun...penat pun ye sbb cuaca panas...tp tak sangka plak bile tram tdk stop kat perhentian...kami dibawa trus ke tempat ape ntah name dia...leh tgk ikan2...buaya...dan beberape ekor binatang lain...kire cam mini zoo lah...
kat sini leh pilih nan turun atau tdk dan kami pilih turun sbb wawa leh nangis plak ble kami decide tak moh turun awalnye...apelagi...masing2 turun utk memuaskan ati sikecik yg sgt2 petah tu...huhuuuu...

dah puas pusing,penat...tunggu tram utk bawe kami ke tpt parking,kami pun pulang ke johor...serius puas ati...
begitu sajelah cerite yg sy ringkaskan perjalanan percutian kami yg di curik dr kesempatan menghadiri majlis perkahwinan neeza...

Piala Suzuki AFF(final pertama)...

sy antara penyokong yg terpacak depan tv rumah(bukan kedai mamak) mlm td sgt2 gembire dgn persembahan gile mantap pemain2 Malaysia...'kite' menang 3-0...fuh!mmg best...dlm ati stp kali pemain2 Malaysia dpt peluang depan gol mesti sy yg bace Bismillah...heh3...doa utk 11pemain kite yg berjuang ditgh padang agar Allah mudahkan penyudah mereka...

pendapat sy : PERTAHANAN MALAYSIA TERBAIK!
Malaysia menang sbb permainan mereka menjadi...percaturan mereka menjadi...Indonesia kalah bukan kerana mereka tak terer tp mungkin kerana permainan mereka tak menjadi...percaturan mereka tak menjadi...itu sj...adat lah...ade menang...ade kalah...

puji menimbun pun tak leh gak...tak moh riak...cume berharap mereka truskan kecemerlangan pd perlawanan final kedua di indonesia...

-safee sali...penjaring 2gol...-

hal2 laser tu mmg mampu membunuh semangat kesukanan tp kesalahan tak leh la ditujukan trus pade penyokong Malaysia...mungkin ia dr penyokong Indonesia pun bole berlaku...dan ia bukan sj berlaku di Malaysia tp ketike Malaysia dikalahkan Indonesia di peringkat kumpulan pun pemain Malaysia diganggu pancaran laser...

semoge kemenangan menjadi milik Malaysia...agak pelik penyokong2 kedua negara sdg aktif kutuk-mengutuk bagai nak gile...langsung tak profesional...cool la beb!cam sy...ngeh3...

Friday, December 24, 2010

kluang-->setapak-->klcc...

sabtu lepas sy berkesempatan mengambil kesempatan membawe nurul,adam,mak,adik dan aina ke kl...ade beberape tempat ingin sy tujukan hala diri masing2...

bergerak dr kluang jam 9pagi dan sampai di kl dlm koi 1230tghari kami trus menuju ke setapak ade majlis kawin...mmg tak penah pegi so nekad carik sendiri gunekan peta di kad kawin dan tunjuk arah melalui tipon oleh taufiq...dlm koi 130 baru sampai setapak...

siape kawin???klik sy di smkt melaka dulu juge ex BAKA neeza dan suaminye zamri...so,lepak mkn2 sambil tunggu pengantin nak bersanding jumpelah 3lg ex BAKA yg hadir...dir,riz dan kony serta senior k.jun...


nmpk jek pengantin,persepsi pertama sy adelah,neeza dah sedikit berisi...huhuuuuu...berbelas tahun tak jumpe...lain dah...tp sy still cam la muke neeza...apepun,pengantin mmg cantik...blelah sy pulak nak jdk pengantin nih...semakin berkurang ex BAKA yg berstatus bujang...huhuuuu...

settle bergambo dan salam2 ngan neeza sy dan yg lain2 plan nak ke AQUARIA KLCC plak...juge tak penah pegi...sblm ni penah le ke petrosains so sangkaan awal mmg sgt tinggi bahawa aquaria mesti lg best...

dr tpt parking klcc mmg jauh nak jln kaki menuju ke aquaria...hadoi...lebih kurang 500meter lebih ade kot...anggaran hentam tu...so mmg berpeluh la...

sampai di kaunter mmg terkejut la tiket masuk agak mahal...time survey harga RM25 bagi dewasa dan RM20 bg pelajar...sampai disitu dewase RM35 dan pelajar(HANYA PELAJAR IPT) RM20...apekejadahnye budak sekolah harge dewase...tang situ sy tak puas ati...dah le nak beli tiket kene tunjuk ic kan so disitu dah taulah umur yg nak masuk tu budak sekolah ke hape...tah pape...tapi atas niat nak bwk sume jln2 sy hulurkan sj RM175 utk 3org dewase dan 2org budak sekolah serta seorg kanak2 bwh umo...kalu kanak2 bwh umo pun diorg nak hentam harge,kompom sengal!

masuklah ke aquaria dgn melupekan hal harge tiket...redha utk mencari kegembiraan disitu...tetapi sy sekali lg jdk bengang...kenape???sbb nak amik gambo tak leh bukak flash plak...haiyaaaa...bosan gile doe...kamera sy bukan canggih tahap 10-20k...bengong...so dr sakit ati tgk hasil kualiti gambo yg tak seberape sy rakamkan sj video...sentap bertambah nih tp ttp maintain cool...

hy 1,2 perkara sj yg wat sy teruja...perasaan yg lain sy tak tanye...ape yg sy suke tgk adelah ikan yg beso2 yg lebih dr sy...ahaks...dan part masuk tunnel tgk hidupan laut...nmpk la jgk ikan pari yg beso dan ikan yu...

teruje sy disuramkan kembali dgn singkatnye perjalanan meneroka aquaria tu...alaaaahai!lagi puas masuk petrosains laaaa...huh!RM35 spt tak berbaloi dilaburkan...ini pendapat sy laaaa...dlm pd suram2 ati nih,beratus gak abis area kedai cenderahati...org pompuan...shopping leh sejukkan ati...


ape yg kami buat setelah kuar dr aquaria tu...sy sambung next en3 ye...

triplet(KEMBAR TIGA)...

-3R...buah ati Linda Joe dan suami...-

yap!KEMBAR TIGA!

sy sendiri terkejut...tp bersyukur kepade Allah krn limpahkan kegembiraan yg begitu besar dan tak ternilai kpd kwn sy Linda Joe yg menunggu selama 6tahun utk mendapat zuriat...

semoga bahagia milik mereka sehingga akhir hayat...
ikutilah kisah Linda Joe dgn menjenguk blog dia...mmg menarik dan tak rugi jenguk...kat bwh linknye...

http://www.tripletstory.blogspot.com

Tuesday, December 21, 2010

3 hari 2 malam 12 tempat...

JB ---> PONTIAN ---> KLUANG ---> SETAPAK ---> AQUARIA KLCC ---> KLANG ---> iCITY SHAH ALAM ---> BUKIT MALAWATI ---> RAWANG ---> YONG PENG ---> KLUANG ---> JB...

3ari kami peruntukan waktu sebaik2nye berkongsi pengalaman,kenangan,wang,penat,suke,teruje dsb bersame ramai org dibyk tempat...kali ni sy khususnye dan kami amnye sgt puas ati dgn pengaliran wang yg sememangnye lebih deras dr curahan air tp kegembiraan yg terpancar dr wajah mereka2 buat kami dah cukup puas dan tak rs ralat...

semoge Allah izinkan kami utk menikmati momen2 'kongsi dgn sume org' itu lg...

jom dapatkan...

"Hari ini, ana ingin membawakan 1 hadis yang masyhur kepada semua, sebagai muhasabah diri kita. Satu hari, datang seorang pemuda kepada Rasulullah SAW dan berkata : Wahai Rasulullah, berikan aku nasihat."

"Rasulullah SAW menjawab : Jangan kamu marah."

"Lelaki itu bertanya lagi, apakah ada lagi nasihat yang lain?"

"Rasulullah menjawab : Jangan kamu marah."

"Sekali lagi lelaki itu bertanya."

"Rasulullah SAW tetap menjawab : Jangan kamu marah."

"Maka, wahai keluarga saya yang saya cintai. Saya hari ini hendak memperingatkan kalian perkara yang sama yang telah Rasulullah wasiatkan kepada lelaki itu.
Janganlah kamu marah."

"Apakah kemuliaan yang lebih besar? Apakah kesenangan yang lebih besar, selain Allah SWT bersama kita? Dan Allah itu bersama orang-orang yang sabar. Allah bersama kita wahai sahabat-sahabatku. Maka, apakah besar dugaan yang datang, berbanding dengan besarnya Allah bersama kita?"

Kata itu terus-terusan mengetuk pintu hati-hati yang hadir.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Cinta. Siapa boleh kawal apabila jatuh cinta? Kalau dah jatuh cinta, jatuhlah juga. Kadang-kadang sebab terjumpa, ternampak atau sekadar mendengar cerita. Begitulah peliknya cinta. Kenapa boleh jadi begini? Sebab cinta itu fitrah manusia. Manusia memang ada fitrah untuk mencintai dan dicintai. Tetapi ... "

"Tetapi?" Asid mengangkat kening.

"Cinta itu hendaklah dibina atas dasar keimanan. Jangan cinta mengawal keimanan kita. Tetapi keimanan kitalah yang mengawal cinta."

Mata Asid membesar. Hatinya tercucuk lagi. Kenapa dia tidak nampak?

"Sebab itu, aku kata, cinta itu perlu diiringi pengorbanan. Bukan korbankan maruah, harta atau masa untuk pasangan kita. Tetapi kita korbankan masa, harta, diri kita untuk tarbiyah diri agar kita bersedia membina keluarga yang diredhai Allah."

Irfan terus bercerita. Asid menjadi pendengar setia.

"Jadi, macam mana dengan aku sekarang?" Asid bertanya.

"Kau sekarang sahabatku, Asid yang kucintai sepenuh hati." Irfan memandang mata Asid dalam-dalam.

"InsyaAllah, kau berada atas kebenaran. Jangan sisihkan rasa cinta itu. Kawal cinta itu. Kau kata, kau runsing sebab kau risau, cinta itu akan membuat kau terkeluar dari redha Allah. Itu tandanya kau mempunyai satu sensitiviti yang tinggi. Cinta tidah salah, Asid. Siapa mengharamkan cinta, dia sebenarnya mengharamkan fitrah manusia. Islam tidak turun untuk mengharamkan fitrah, Islam turun untuk mengajar manusia mengawalnya."

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Em, aku nak tanya. Kenapa kita perlu bangunkan persahabatan kita atas dasar keimanan?" Asid bertanya kepada Irfan.

"Sebab iman sahaja yang kita mahu bawa hingga ke akhirat. Rumah, harta akan hancur. Rupa paras akan hodoh. Kebaikan akan diuji. Keimanan kepada Allah, kita hendakkan redha Allah SWT. Redha Allah, kita akan kejar sampai mati, dan kita hendakkannya di akhirat nanti. Kita mahu, persahabatan kita ini, Allah kira sebagai ibadah."

"Kalau macam itu, apa sebab pun persahabatan kita tak akan putus?"

"Apa sebab pun. Hatta kalau kau terjun ke neraka, aku akan terjun sama untuk menarik kau, naik semula dan berjalan beriringan denganku sampai ke syurga."


-------------------------------------------------------------------------------------------------


serius sy copy paste sume tu...

jom dapatkan novel 'SINERGI' hasil karya Hilal Asyraf...pd mulenye sy cam tak berminat pun...pdhal sy sgt meminati novel 'VT'nye...entahlah...pg ni pintu ati sy diketuk oleh seorg penulis blog yg menulis ttg buku 'SINERGI' tu...

bagi pembace blog sy yg sy ketahui usianye ala2 sy dan kebykannye bwh dr sy jom kite dptkan "something" melalui novel tersebut...pasti "ada sesuatu" yg sgt2 bergune...sy akan berusaha dptkannye hari ini dgn izin Allah...

Thursday, December 16, 2010

hukum gantung gambar...

sebelum bercakap dan berhujah hal2 agama,mari kite same2 isikan dada dgn ilmu dahulu...cari...belajar...fahamkan...sy pun masih merangkak utk belajar...dan jgn sekali2 gune method 'judge a book by its cover'...

yg haram mmg haram dan jgn sekali2 dihalalkan akan tetapi jgn le mengharamkan sesuatu yg tdk haram melainkan kite sgt yakin dan jelas ia haram...

sy tersentuh disini bile ati diusik oleh sesorg yg mengatakan pemberian hadiah berupe 'gambar kenangan staff2 unit' yg diambil menggunakan kamera digital sy dan diframekan kpd seorg pesara adelah haram dan tidak bole digantung...tidak mendatangkan faedah kepada si penerima...

bg si hati panas mcm sy sejujurnye pastilah cpt terase tp bile yg berbicara itu senior dr sy maka sy suam2 kuku kan suhu ati sy...takpe,ilmu yg sy ade mengatakan ia tdk haram maka sy akan carik lagi ilmu2 tambahan utk melawan hujah senior td...xpe...sy sabarkan diri...sy bukan org tinggi agama maka sy taknak berlagak mcm sy tinggi pengetahuan agamanye...

justeru itu,stlh info2 sy kumpulkan dan sy berpuas ati dgn hujah2 yg sy bace dan dengar oleh pendakwah2,alim ulama dan ustaz2 maka dgn tenang sy terangkan kembali kepade si senior...

dibawah,sy copy dr sebuah blog...tekan sini...bg yg nak belajar...bace sampai abis...jgn baru separuh bace trus mendakwa kite dah khatam ilmu tersebut...salah tu...kerane mungkin poin utamanye kdg2 terletak dipenghujung hampir kepade noktah penutup...

----------------------------------------------------------------------------------------

Menggantungkan gambar yang bernyawa di dalam rumah ialah seperti gambar binatang, gambar orang atau gambar keluarga tuan rumah. Setelah saya meneliti masalah ini bahawa memang haram dan Nabi melarang umatnya meletakkan gambar bernyawa di dalam rumah, kerana malaikat rahmat tidak masuk di dalam rumah untuk memberikan rahmat. Hadis Nabi yang bermaksud :

Dari 'Aisyah r.a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah SAW melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang. Berkata 'Aisyah: "Ya Rasulullah! Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku? Rasulullah SAW kembali bertanya: "Bantal-bantal apakah itu?" Jawab 'Aisyah, "Aku membelinya sebagai tempat duduk anda atau tempat anda bersandar." Sabda Rasulullah SAW: "Pelukis gambar-gambar ini akan diseksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka: "Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu!" Kemudian baginda bersabda: "Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah itu." (Riwayat Muslim)

Berkata Imam Manawi : Yang dimaksudkan dengan gambar pada hadis ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon-pohon kayu. Dan yang dimaksudkan dengan malaikat pada hadis ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni-penghuni rumah.Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam.

Haram bagi orang yang meletakkan gambar atau patung yang bernyawa di rumah-rumah mereka, sama ada separuh gambar atau sempurna gambar tersebut. Tiada mengapa dan diharuskan meletakkan gambar yang berbentuk pohon, kapal, rumah, ayat Al-Quran, Kata-kata hikmah, kereta, motorsikal dan sebagainya.

Hal di atas beza dengan gambar-gambar fotografik yang dihasilkan oleh kamera dan video. Harus bagi sesiapa yang ingin meletakkan atau menggantungkan gambar fotografik di rumahnya. Jika gambar fotografik tersebut mengandungi unsure-unsur pemujaan, mendedahkan aurat, mengagungkan gambar tersebut dan seumpamannya, maka hukumnya adalah haram dan bersesuaian dengan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku Seni Dalam Islam :

"Hukum gambar-gambar fotografik pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng."

Pandangan saya, gambar manusia atau makhluk bernyawa yang dihasilkan oleh seni lukisan, adalah haram sepertimana yang terdapat di dalam hadis di atas. Di haruskan gambar dari hasil seni lukisan bukan gambar manusia dan makhluk bernyawa seperti gambar pemandangan, masjid, rumah, kereta dan seumpamanya.

Harus juga bagi gambar yang dihasilkan oleh kamera atau video untuk digantung atau diletakkan di rumah bukan bertujuan penyembahan, mengagungkan, gambar yang tidak mendedahkan aurat, gambar orang kafir dan seumpamanya. Gambar kamera yang dibolehkan adalah bertujuan sebagai kenangan, tanda kekeluargaan dan seumpamanya.

--------------------------------------------------------------------------------------------

akhir sekali sy berpesan pd si senior,jgn cepat jatuhkan hukum haram...yg haram mmg ttp haram...

2cth lain yg sy ambil cth lain kepade hal gambar tadi adelah sutera dan emas putih(haram bagi seorg lelaki memakai sutera dan emas)...

jika sutera itu adelah tiruan dan dibuat dr kapas yg dihaluskan hasil kijenye sehingge menjadi seakan2 sutera tetapi hakikatnye ia bukan sutera asal yg dibuat dr ulat itu maka ia tidak haram dipakai...dan emas putih itu pula bukanlah emas tetapi hanye dipanggil emas putih pada hakikatnye ia tetap bukan emas maka ia tidak haram dipakai...

so,ape yg sy nak tekankan disini...jgnlah cpt sgt nak jatuhkan haram...haram ini besar maksudnye...dan sy pun takkan main2 dgnnye dgn mengambil mudah terhadapnye...diakhirnye bole pule sisenior berkata..."ustaz yg ckp tak bole...maka akak pun ikutlah...terpulang kepade individu lain...nak buat,buatlah..."

sy kongsikan pule tentang ini..."Apa sahaja pandangan mengenai Islam yang menyanggahi al-Quran atau al-Sunnah atau asas-asas kemaslahatan yang digariskan oleh syariah adalah tertolak tanpa mengira siapa pun tokohnya. Maka pendapat setiap orang sekalipun dia seorang mufti, atau tok guru atau ustaz boleh diterima atau ditolak, kecuali al-Quran dan al-Sunnah. Pendapat sesiapa pun –sekali pun ulama besar- berhak untuk dipertikaikan selagi tidak menepati nas-nas al-Quran dan al-Sunnah. Tiada siapa pun yang maksum dalam Islam melainkan rasul yang diutuskan. Setiap pandangan agama oleh seorang tokoh atau ustaz bukan semestinya ditelan bulat-bulat."(JANGAN TAKLID BUTA!)

sy tegaskan juge disini,sy bukan org yg cukup bagus dlm hal2 agama...masih belajar kemungkinan masih di tahap tadika tetapi sy xsuke taklid buta...maka jika ade sy tersalah kata@info tegurlah sy...ajarlah sy...sekian...

Tuesday, December 14, 2010

Amanah dr sudut pandangan sy...

seberat2 bebanan dan tekanan diri adelah bile diberikan AMANAH...dan apebile telah lepas tjawab menjage AMANAH tersebut maka ia adelah sesuatu yg seringan2nye diri...~jgn takut pgg amanah tp takutlah pd gagalnye memegang amanah...(post sy di facebook)

kenape sy wat post sebegitu...krn sy bersituasi begitu...hanye Allah yg tau betape sukarnye menjaga satu amanah apatah lg mempertahankan dan melindungi walau dgn cara ape sekalipun amanah tersebut...

sebelum sy berkongsi lebih lanjut ingin sy tegaskan disini bahawa blog ini milik sy...hak sy...dan ia merupekan hak sy utk luahkan ape sj selagi ia tdk merosakkan isi alam apatah lg membinasakan manusia ciptaanNya...krn ape sy berkata begitu??krn tlh ade pertikaian kenape sy meluahkan sesuatu didlm blog ini...krn pertikaian itu sy rs kecil dan tak mau terluke krnye maka sy abaikan sj...

amanah!...bukan sesuatu yg main2 bukan juge satu mende kecil...amanah juge Allah hadirkan pade umat manusia ciptaanNya utk menguji sejauh mane manusia ciptaanNya mampu menjaga amanah tersebut oleh si pemberi amanah...bagaimana utk menjaganye...dgn ape menjaganye...itu terpulang kpd si penjaga amanah...selain menjaga dan memegang amanah,sebenarnye kite juge sdg diuji tahap kepercayaan si pemberi amanah kpd si penerima amanah...kebolehpercayaan diri dinilai disitu...

menjaga amanah bukan kerja mudah...kadangkala penjaga amanah diberi tekanan hebat oleh keadaan sekeliling...tp bagi sy,tekanan2 itu dtg juge dgn izin Allah maka kite yg tertekan itu hadapi sj sebaik mungkin...jgn sekali2 mudah mengalah...menerime tekanan itu sbg cabaran bahawa kite ini golongan yg ampuh atau sebaliknye dlm menjaga amanah...

dan bile kite telah diamanahkan menjaga amanah,jgn pule kite rs diri kite dah cukup bagus dah cukup bole dipercayai,dah cukup ampuh...tidak...terime,jalani,jaga,dan proses terakhir sehingge amanah itu tak perlu lagi dijaga atau dlm sesetgh kes ia harus dijaga sampai hujung nyawa maka jalani ia dulu...hadapi cabaran2nye dulu...maka bolelah kite kelaskan diri kite dimana...

amanah ini juge hadir kdg2 dlm kite tak sedar...

~ini adalah pendapat peribadi sy scr ringkasnye...

selain itu sy kongsikan juge 'tentang' amanah disini yg sy ambil dr hasil carian di internet utk same2 kite tau dan ambil tau kenape amanah itu BESAR dan tdk bole dibuat main2...
Hadith Nabi tentang amanah :

Tidak sempurna iman


* “Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak diterima sembahyang orang yang tidak bersuci dan tidak sempurna agama, orang yang tidak diterima sembahyangnya” (Riwayat At-Tabrani).“
* Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji” (Riwayat Ahmad).
* “Tiada iman pada orang yang tidak beramanah” (Riwayat Ahmad)

Sumber rezeki

* “Amanah membawa rezeki dan khianat membawa kefakiran” (Riwayat Ad-Dailami).

Akhir zaman amanah dihilangkan

* “Daripada Abu Hurairah dia berkata:
* “Ketika Nabi s.a.w. di dalam suatu majlis berbicara dengan orang ramai maka datang seorang `arab badawi lalu bertanya: “Bilakah hari kiamat?”.
* Rasulullah s.a.w. meneruskan ucapannya. Ada yang berkata “Baginda dengar (apa yang ditanya) tetapi baginda tidak suka apa yang ditanya”. Sementara yang lain pula berkata “Bahkan baginda tidak mendengar”.
* Apabila telah selesai ucapannya, bagida bertanya: “Manakah orang yang menyoal”. Jawab (badawi tersebut): “Saya di sini wahai Rasulullah”. Baginda bersabda: “Apabila dihilangkan amanah maka tunggulah kiamat”.
* Tanya badawi tersebut: “Bagaimanakah menghilangkan amanah itu”.
* Sabda baginda: “Apabila diserahkan urusan kepada bukan ahlinya maka tunggulah kiamat”

Amanah ada dua macam :
Pertama, hak-hak Allah atas hamba-Nya dan hak-hak tersebut tidak diketahui oleh mereka.
Kedua, hak di antara sesama hamba, yang dipercayakan kepada mereka tanpa diketahui secara jelas.

bile sesuatu amanah telah sy jalankan dgn baik dan sampai mase ia sudah tdk perlu lg dijage maka sy rs sy manusia paling lega...seolah2 bebanan konkrit bertan2 yg terpikul dibahu dan didada selame ini ilang terbang maka badan terase melayang2...ringan...lega...

renung2kan dan selamat menjaga amanah samada amanah manusia dgn kite atau amanah Allah kepada kite...
Align Center

Demi Matahari by Snada...

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi
Demi siang hari bila menampakkan dirinya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada di hamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah … Allah, Subhanallah
Allah, Subhanallah … Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan-Nya
Merugi bagi yang mengotori-Nya ... Subhanallah

Monday, December 13, 2010

kursus 'teambuilding'...

dr jumaat sehingge ahad semlm,sy telah menghadiri kursus 'teambuilding' di pusat latihan dan rekreasi tebing tinggi segamat...seramai 66 org peserta terlibat didalam kursus berkenaan...

bertolak dlm koi 330ptg ari jumaat dan sampai disana around koi 6lebih...daftar diri,check in bilik trus pi makan...fuh,laponye...mujur makanan sungguh enak...puas ati...

mlm sesi pertama sekadar sembang2 mendengar pengalaman idup penceramah...kemudian minum mlm dan tido...

esoknye dimulekan solat subuh berjemaah dan tazkirah...kemudian senaman pg...selesai bersarapan dan bersihkan diri sesi tugasan ldk pule...buatlah ape yg disuruh...ptgnye sesi yg paling seronok dlm 3ari disini iaitu aktiviti outdoor...wat flying folks,berkayak dan trust fall...mcm2 hal yg terjadi...nasib baik tak de mende2 yg tak diingini berlaku...mlmnye ldk lg...selesai gi minum dan balik bilik tdo...


ahadnye ceramah ckit yg tak sempat habis pun dan trus wat penutup sbb pengarah mintak tutup koi 12...dptlah sijil...begitu sj...

mmg simple...kursus paling simple penah sy hadiri...kursus paling tak tegas dlm pengurusan mase peserta...kursus yg seakan2 tak bersedia...kursus yg tak ikut jadual...kursus yg cam tak ikut tajuk@tujuan...entahlah...penceramah utamanye ok...kalu bercakap mmg slalu wat kitaorg tergelak...tp kesilapan tlh dilakukannye pd peringkat awal bile mendedahkan dia tak mau ikut jadual yg tersedia...maka nah!...natijahnye silibus/modul tak sempat diabiskan...huh! dan peserta pun bersambil lewa...

ok,mmg byk kekurangan dr pihak consultant...ini diakui dan disokong hampir semua peserta terutamenye lelaki krn mereka lebih menampakkan protes...yg perempuan nmpk ok2 sj cume sorg due peserta yg sedikit tak sabar...

disini,ape yg sy lihat mmg diakui pihak consultant byk kekurangannye dr segi persediaan akan tetapi ia bukan tiket utk kite tunjuk protes dgn tdk memberikan kerjasama mental fizikal sebaiknye...dan lagi,haruslah menghormati pihak2 yg terlibat...dan bile ini berlaku,terlihatlah kekurangan bukan sj dr pihak consultant tetapi turut dr pihak peserta...

cite byk tak mau...penginapan ok...mknn2 plak sgt2 ok...so disebalik ape yg terjadi Allah tunjukkan hikmah di part yg lain...so bersyukurlah...sy umumkan disini...tukang masak di Pusat Latihan dan Rekreasi Tebing Tinggi Segamat sgt pandai memasak dr segala aspek...

*part lain yg best kat kursus ni adelah time nyanyi lagu demi matahari dan masihkah kau ingat beserta gaya...pergh...mmg layan...huhuuuuu...salute kt sorg peserta india yg turut menggayakn same bile kami menyanyi lagu demi matahari yg merupekan terjemahan ayat surah as-syam...dia sporting utk join...tu sj...tp sedih bile ade segelintir peserta yg duk sj tak join lgsg...melayu plak tu...huh!

Friday, December 10, 2010

kami kecewa dgn kamu...

kami telah diamanahkan oleh sesorg utk menjaga sebuah rahsia yg sgt2 besar...kerane ia melibatkan sesuatu yg besar...ok...kami terime dan menjagenye sepenuh ati,seluruh tenage,sedaye upaya...

tp kami sedih dan kecewa bile dia sendiri tdk menjagenye sebaik kami menjage rahsia itu...seolah2 diperbodohkan,kami hampa dgn dia...

jgn difikir kami org mude yg semudahnye dipandang ringan...kami juge ade hati dan perasaan...tlg hormati kami sbg seorg manusia yg selame ini setia menjaga rahsia itu...wpun rahsia itu lgsg tak mendtgkan kesan dlm idup kami tp dia harus tau bukan semua org disekelilingnye sgt bagus utk menerime dgn positif rahsia itu...semoge dia sedar...amanah yg diberi kami jaga sebaik mungkin jd pandai2lah dia fikir ape pule perasaan kami yg selame ini mempertahankannye...

bukan mudah nak cari org yg dipercayai krn lebih ramai org yg tak bole dipercayai diluar sane...

Monday, December 6, 2010

Aelme & Nurul...

pada 03.12.2010 adik sy yg ke3 tlh selamat diijabkabulkan dgn psgn kekasih atinye nurul dgn 2 kali lafaz...amy memberi hantaran sebyk RM11,800 dan mas kawin sebyk RM118...semoge bahagia kekal hingge ke akhir hayat...

ramai ahli keluarge sebelah mak yg turut hadir di majlis persandingan ini yg dijalankan selepas solat jumat around koi 330 petang...time ni,pak imam yg berpeluh...pengantin steady jek...heh3...dan pak imam juge 2kali lafaz cam pengantin...sape yg gabra nih???huhuuuu...

mlmnye ade majlis malam berinai...sebyk 2 persalinan utk amy(jawa dan jepun) dan 4 persalinan utk nurul(jawa,jepun,cina dan india)~cam 1malaysia plak...ngeh3...

kali ni tak ramai keluarge sebelah lelaki yg hadir...tp ttp ramai dan meriah...

keesokannye 04.12.2010 majlis persandingan diadakan dan mereka memakai tema pink...kali ni 2 persalinan pule(baju sanding dan baju potong kek)...keluarge kembali ramai yg dtg utk meraikan...

kami pulang ke kluang dlm koi 430 petang...bersedia mental dan fizikal utk menguruskan majlis kesyukuran utk keesokan arinye...

pada ari ahad 05.12.2010,pihak kami hanye membuat majlis kesyukuran sempena menyambut menantu baru dan tande bersyukur mereka selamat disatukan menjadi suami isteri...walaupun ringkas,tetap ade pelamin dan makan beradab...direka khas oleh nurul sahabat sy dan dibantu oleh azah,nadia dan pika...mmg cantik hasilnye...puas ati...

makcik2,pakcik2,sepupu dan kenalan2 byk membantu...tanpe mereka majlis tak mampu berjalan lancar...keseluruhannye sgt berpuas ati...kekurangan sikit2 tu adatlah dan ia lgsg tak mencetus ape2 rs tidak puas ati dr tuan umah...mereka sgt membantu...hanye Allah yg dpt membalas stp jasa baik penat lelah mereka...

begitulah 'laporan ringkas' ttg hari bersejarah adik ke3 sy...semoge mereka ber2 murah rezeki,diberi kemudahan idup,matang dan tenang menjalani idup berumahtangga,syg dan cinta berpjgn sesame suami isteri,bakal anak2 dan mungkin juge bakal cucu cicit...tahniah!

Wednesday, November 10, 2010

VVIP ALLAH...

siape VVIP Allah???mereka adelah penghafaz2 Al Quran...

sy mempunyai seorg kenalan bergelar adik dlm idup sy yg merupekan penghafaz Al Quran...mendampingi dia sy terase kerdil...kecil...lemah yg teramat...kenal dia krn dia merupekan salah seorg pemain merangkap kapten VTMP 2007...menyayangi dia mberikan sy pelbagai rase...pernah suatu ketike sy menangis krn memikirkan sy terlalu berbeza dgn dia yg pd sy sgt baik dan bakal pule menjadi penghafaz Al Quran bilemana dia menyuarakan hasrat utk mengambil course tahfiz...sy pule,masih bergelumang dgn dose...

sy sygkan dia...bkn krn dia penghafaz Al Quran...krn sy menyayangi dia sblm dia jdk penghafaz Al Quran...sy sygkan dia krn Allah izinkan...Allah temukan kami,satukan kasih syg kami...dan atas dasar kesedaran itu sy truskan hubungan adik kakak ini...dia slalu mengajak sy kearah kebaikan...cume sy yg berlengah2 bertangguh2...sy terime teguran2 lembut dia dgn senyuman...Alhamdulillah dia masih mahu menegur sy wpun tdk pd kadar yg kerap atau nada yg tegas dan keras...

dlm tak sedar,dia semakin menghampiri penghujung pengajian dlm bidang tahfiz ini dgn keputusan exam pd stp semester dgn sgt cemerlang sehingge mendapat anugerah dekan pd stp semester...tibe2 sy pule tersedar,betape byk mase sy bazirkan dgn tdk mendampingi dia lebih dalam...lebih rapat...sehingge sy spt terlupe,dia adik yg sy syg...satu kerugian besar sy rasekan bilemana semlm dia suarekan pule hasrat utk menyambung pengajian ke mesir...Allah...tbe2 sy rs kehilangan sblm waktunye...

krn sy rs rindu atas rs kehilangan sebelum waktunye ini,sy wat en3 ni utk dia...dibawah sy kongsikan kelebihan2 penghafaz Al Quran@pendamping@pembace Al Quran...

1)Sebaik-baik manusia ialah yang belajar dan mengajar Al-Quran.

Hadis lain yang diriwayatkan oleh ad-Darimi daripada Ibnu Mas'ud r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Bacalah Al-Quran, kerana sesungguhnya Allah Ta`ala tidak
menyiksa hati yang menyimpan Al-Quran (hafaz Quran). Dan
sesungguhnya Al-Quran itu hidangan Allah, maka sesiapa yang
masuk padanya, maka dia mendapat keamanan, dan sesiapa yang
kasihkan Al-Quran, maka hendaklah ia bergembira (dengan berita
baik daripada Allah Ta'ala".

2) Pembaca yang bertajwid sempurna dapat 70 pahala bagi setiap huruf (70x340 740= 23 851 800) berbanding yang baca secara
biasa. Pembaca yang ikut hukum tajwid juga mendapat pahala syahid.

Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam (s.a.w.) bersabda bemaksud:
"Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah Ta'ala, maka
baginya satu kebajikan, dan satu kebajikan itu digandakan dengan
sepuluh kali ganda.Aku tidak mengatakan Alif, Lam, Mim itu satu huruf, tetapi, Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf". (Riwayat Ibnu
Mas'ud.)

3) Pendengar kepada bacaan Al-Quran ialah orang yang paling cepat mendapat rahmat dari Allah.

"Sesiapa yang mendengar (bacaan) satu ayat dari kitab Allah
(Al-Quran), maka ayat itu menjadi nur (cahaya) baginya". Riwayat
Ibnu Abbas r.a.

4) Penghafaz al-Quran akan mendapat syafaat (penolong) serta dapat memberi syafaat untuk masuk syurga kepada 10 orang ahli keluarganya yang telah wajib masuk neraka.
Dari Abi Umamah ra. ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Bacalah olehmu al- Quran, sesungguhnya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat kepada para pembacanya (penghafalnya).”(Riwayat Muslim)
5)Penghafaz al-Quran merupakan VVIP Allah S.W.T di dunia.
“Sesungguhnya Allah memiliki kerabat-kerabatnya di kalangan manusia. Lalu mereka bertanya : Siapakah mereka ya Rasulullah S.A.W? Jawab baginda : Mereka adalah ahli al-Quran, merekalah kerabat Allah (Ahlullah) dan dan orang-orang pilihannya.” (Riwayat Ibnu Majah)

6) Ibu bapa penghafaz al-Quran mendapat kemuliaan.
"Sesiapa membaca Al Quran dan beramal dengan apa yang terkandung dalamnya maka kedua dua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinaran mahkota itu akan melebihi daripada cahaya matahari , sungguhpun matahari itu berada di dalam rumah rumah kamu di dunia ini." (Riwayat Imam Ahmad , Abu Daud)

7) Barangsiapa yang beramal dengan Al-Quran maka akan terselamat dari kesesatan di dunia dan kesusahan di akhirat.Dan rugilah kata Rasulullah orang yang tidak ada Al-Quran di dalam hatinya walaupun satu ayat.

"Sesungguhnya orang yang tidak ada sesuatu daripada Al-Quran
di dalam dirinya adalah seperti rumah usang, buruk dan hampir
runtuh" Hadis riwayat Tarmizi.


8)Penghafaz al-Quran mendapat certificate (pengiktirafan) dari Nabi S.A.W.
“Adalah nabi mengumpulkan di antara dua orang syuhada Uhud kemudian beliau bersabda, “Manakah di antara keduanya yang lebih banyak hafal al-Quran, ketika ditunjuk kepada salah satunya, maka beliau mendahulukan pemakamannya di liang lahat.” (Riwayat Bukhari)

9) Allah berbual dengan pembaca Al-Quran. Pembaca yang tahu makna Al-Quran adalah lebih mulia dari yang tidak memahami kandungannya.

"Bacalah Al-Qur'an kerana Allah s.w.t tidak mengazabkan hati yang menyimpan Al-Qur'an. Dan sesungguhnya Al-Qur'an ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan Al-Qur'an maka bergembiralah." (Hadith riwayat Ad-Darimy)

10) Pendamping Al-Quran akan dipakaikan mahkota dan pakaian kemulian dan akan mendapat keredoan dari Allah Ta’ala.

11) Darjat dan tingkatan syurga untuk ahli Al-Quran ialah sebanyak mana ayat yang dibaca sewaktu di dunia.

12) Pembacanya tidak digolongkan dalam kalangan orang-orang yang lalai.

13) Manusia yang paling dicintai Allah ialah mereka yang paling pandai dalam ilmu Al-Quran.

14) Pendamping Al-Quran akan menjadi orang yang cerdik lagi pintar.

15) Ahli Al-Quran adalah insan yang harus diperlumbai amalannya kerena tiada amalan yang lebih mulia dari membaca Al-Quran. Dan orang yang mahir dengan Al-Quran akan bersama dengan para malaikat yang termulia dan para-para nabi ‘alaihimussalaam.

dia,Nurul Hidayah Mohd Arshad...maaf kerane akak lupekan awak...tp akak tak lupe sygkan awak...semoge ukhwah kite trus terjalin sampai akhir hayat...hanye doa dr akak pd Allah dgn memohon agar Allah trus mudahkan sesi pengajian awak...trus menjadi hafizah yg cemerlang...akak tumpang gembire...

Saturday, November 6, 2010

ke gunung lambak...

pagi td melayan kehendak adik utk beriadah ke gunung lambak bersame kwn2 baiknye...mengambil kesempatan utk menghirup udara segar sambil memberi peluang adam bermandi mande kami gerak ke gunung lambak jam 715pagi...kwn2 adik dah sampai awal...kami tbe lewat ckit...

sampai jek,sy pas kamera kat adik dan melepaskan mereka ber6 pnjt gunung dgn pesanan2 ringkas agar menjaga diri sebaik mungkin krn tiade pengawasan org dewase...mereka pun tdklah berhajat sampai ke puncak...mungkin juz suku perjalanan...tgk gaya masing2 pun sy dah tau,diorg tak punye stamina yg kuat...

sy adam dan mak juz ronde2 area bawah...sambil menunggu adik dan kwn2 turun,sy adam dan mak minum pg sambil menonton org ramai senam aerobik dan poco2...adam diam tak bergerak...dia yg terlebih memerhati kali ni...

tepat koi 9,kami masuk ke water park dgn bayaran dewase = RM5 seorg...adik dan kwn2 masuk tak lame pastu dgn bayaran kanak2(umur 4-12thn) = RM3 seorg...kami bermandi mande sampai koi 1130...adam paling excited rsnye...bole plak dia terjun dr tebing trus ke dlm air...haish...nasib baik ibunye nih sempat sambut...lgsg tak takutkan air...berenang tak hengat dunia hero yg sorg nih...adekalenye tak mau dipegang...hmmm...naik koi 1130 tu pun tanak...masih nak sambung mandi...

kami gerak balik area koi 12...mmg penat melayankan adam yg non stop mandi mande kat situ...kuak lentang,gaya bebas,kupu2 sume dia wat...huhuuu...

bile tgk anak seronok,enjoy menikmati momen2 yg kite luangkan utknye...sy sgt gembire...akan trus berusaha menyediakan waktu2 terluang...berusaha mencipta kenangan2 dan pengalaman2 utknye...bln 12,sy dan nurul akan bawe adam bercuti lg...tp dekat2 jek...langkawi next year mungkin...insyaAllah...

Monday, November 1, 2010

mereka penat...baru lepas wat operasi kat tpt lain...

percaye tak...sehingge hari ini...pihak penguatkuasa jabatan agama masih lambat utk bertindak atas aduan yg dibuat...

sy kongsikan disini pengalaman rakan sy yg mempunyai niat baik utk membanteras maksiat...

satu pg jam 3lebih dia dikejutkan seseorg utk mendapatkan nombor jabatan agama krn mendapat maklumat dan bukti kukuh maksiat : berdua2an lelaki dan perempuan bukan muhrim dlm sebuah rumah tlh berlaku...dia bukanlah kakitangan jabatan agama...tetapi dia bekerja dlm sektor yg sgt dekat dgn agama maka org itu menghubunginya...maka dia bangun dan berusaha mendial nombor2 kenalan yg mungkin mengenali sesiape dibahagian penguatkuasa...abis dikejutnya ustaz2...dan ade diantaranye bekerja di jabatan agama...malangnye tiade seorg pun dpt memberikan nombor 'org yg bekerja di bahagian penguatkasa' walaupun imam besar daerah...buntu...maksiat sdg berlangsung,patutkah dia tdo mbiarkan sj???tidak same sekali...trus dia mendial lg sampai abis kenalan2 ustaznye...mujur tibe2 seorg ustaz membalas kembali panggilan dgn menyatakan beliau berjaya mendapatkan nombor penguatkusa dan telah memaklumkan aduan tersebut beserta alamat...tetapi malangnye alasan penguatkuasa : mereka penat...baru lepas wat operasi kat tpt lain...

dia terkedu...jam sudah menunjukkan jam 4...ringan sgtkah aduan itu???sehingge penat bole dijadikan sbb maksiat itu seolah2 direlakan...diambil mudah...

itu sedikit cerita ttg pengalaman rakan sy itu...

dibawah pule sy kongsikan pule link yg sedikit berkaitan...pandangan peribadi sy : alasan sebegitu sgtlah menyakitkan ati...jgn disalahkan rakyat sekeliling ble mereka bertindak sendiri...ini kerane jawapan yg diberikan sungguh menjelekkan...

http://ummatanwasatan.net/2009/12/segera-mantapkan-bahagian-penguatkuasaan-agama/

Wednesday, October 27, 2010

sy sibuk...

sy sdg didlm ke bz an yg teramat...sampai kdg2 sy tak tau sy nak wat yg mane dulu...sy tak tau nak wat pe pun ade...huh!...

5S...kdg2 mendtgkn keterujaan...kdg2 jdk bosan...tp ttp sy perlu laksanakan wpun dlm halaju perlahan ataupun sederhana...

jumaat ni akan ade hari pelaksanaan 5S di ofis...sy antara ajknye...mmg simple gle...sempoi jek...penjimatan yg mencekik idea...hahaha...mls mau pk...laksanakan sj...byk ckp tak de gune...so hrp berjalan dgn baik...

sepjg minggu ni sy bz...sgt2 bz...sampai sy penat nak demam...
ape yg di bz kan sgt tah...hahaha...

Friday, October 22, 2010

sy manusia biase...

sy manusia biase...tdk sempurne...byk kekurangan...sy akui itu...

sy manusia biase...panas baran...sy akui itu...

sy manusia biase...kdg2 sukar memaafkan...sy akui itu...

sy manusia biase...leka dan lupe...sy akui itu...

sy manusia biase...yg byk kurangnye...sering gagal...sering jatuh...sering kalah...sering kecewa...sy manusia biase yg benar2 biase...lgsg tiade yg luar biase...

kamu...ajar dan pimpinlah sy ke arah yg lebih baik...jgn menolak sy ke jurang kehancuran...sy harapkan kamu...bukan sy tak bole berdikari...tp sy ingin dimanjekan kamu...agar kamu tau,sy memerlukan kamu...dlm susah senang idup sy...tidak kire siape pun kamu,sy hulurkan tgn utk diajak kearah kebaikan...jgn kamu bawa sy ke jln yg salah...sy tak mau...

Thursday, October 21, 2010

budaq oktober...

ble bln oktober...sy ingat sgt ngan budaq oktober nih...thn ni tak sempat nak wat en3 pd ari kejadian dia iaitu 7 oktober...bln ni gak btambah lg umo si budaq oktober yg comel gedix manje nih...apepun,dia adelah antara adik yg sgt mhiburkan ati sy...dia dekat di hati sy dr dulu sampai skang...dia ttp adik sy...sy syg dia...sgt2 syg...dia sygkan sy tak???tak syg tak ape...sbb sy tak penah pakse...

-akak curik gambo nih...tak pedulik...-

utk awk raja fazleen,semoge Allah murahkan rezeki pd awk...mudahkan idup awk...bahagiakan idup awk...terhindar dr hasad dengki org lain...terlindung dibawah kasih syg Allah S.W.T...dan kekal bahagia hingge akhir nyawa ngan hafiz kamu...syg kamu!

-eleen dan hafiz sambut bday bln yg same...curik gambo lg...-
"selamat hari lahir sayang..."

Wednesday, October 20, 2010

taswif@procrastination = bertangguh...

sy orgnye suke bertangguh2...sikap yg sgt tdk baik...

sy suke bertangguh2 kije...bertangguh2 azam...bertangguh2 taubat...bertangguh2 solat...bertangguh2 semua mende...sifat sikap yg sbnrnye sy sedari ia merugikan tp ia seolah2 dah menjadi rutin dan kesedapan dlm proses idup sy...sy sedar akan kerugian itu tetapi sy trus biarkan diri sy lemas...sy nak berubah tp bile???

"Bertangguh daripada melakukan sesuatu bermakna tidak bersungguh-sungguh, tidak menghargai, tidak penting, tidak ikhlas atau tidak terfikirkan akannya. Sikap sentiasa bertangguh akan menyebabkan banyak peluang terlepas. Masa telah berlalu tidak dapat digantikan lagi."

"Sifat menangguh2 kerja boleh membunuh diri anda dalam diam dan merugikan anda pada masa akan datang."

"Bertangguh maknanya kita dengan sengaja melambatkan atau tidak menyiapkan satu-satu kerja, aktiviti atau tugasan yang sememangnya penting atas alasan yang tidak penting. Sebaliknya kalau sesuatu kerja itu terpaksa diketepikan seketika kerana ada sesuatu yang lebih penting lagi yang mesti disiapkan, maka itu bukanlah bertangguh. Malangnya, ramai diantara kita atas alasan yang remeh temeh melambat-lambatkan sesuatu pekerjaan."

sy kongsikan sedikit pengertian ttg bertangguh itu dr org lain...sy sdg berusaha utk mengubah diri dlm menghindari sikap bertangguh ini...dah lama sy rugi...so,sy berazam utk mule tidak bertangguh2 lg...sy bukan org yg sgt berjaya,sgt pandai,sgt kaya,sgt beruntung...tp sy tak mau sikap negetif sy menjatuhkan diri sy menjadi org paling gagal,paling bodoh,paling miskin,paling kerugian...ya Allah berikan kekuatan pdku...

anisuputara...

semlm...nurul berkeinginan nak mkn sup ngan roti stlh baik dr demam semlm...so kami decide ke tmn u dlm pjlnn pulang ke umah utk carik kedai mkn jual sup...tmn u...dah lame tak enjoy mkn2 dan mbeli belah area situ...

tbe2 terperasankan kedai sup 'ani sup utara' kat area berdekatan bank rakyat...trus pilih kedai tu...


nurul order sup kambing(RM12),roti kosong 4keping(RM1),sy bihun sup(RM4.90)...so kami bedal...sy bukan peminat sup tp sup disini bole la tahan...heh3...blelah nak jumpe tpt mkn yg gempak meletup power gler ek...huhuuuu...sume biase2 jek...

kedai sup ni mgunekan tema warne coklat oren...cantik...jemput dtg pekena ani sup utara di tmn u,jb...

komen standard sy yg kerap kuar dr mulut sy yg tlh diperasankan oleh nurul adelah...
"biase jek..." atau "bole laaa..."

Tuesday, October 19, 2010

warung saga...

lps penat lelah letih terbakar meronda zoo johor,kami solat di masjid sultan abu bakar...sblm nak cite psl warung saga,sy nak cite ckit ttg sikap segelintir org yg dtg solat di masjid berkenaan...

diruang solat wanita ade satu sudut disediakan utk jemaah wanita amik wudu'...tp ruang berkenaan masih dlm proses kije2 ubahsuai...terdapat pita penghalang,papan tande dilarang masuk dan nota amaran dilarang menggunakan ruang tersebut...tp sy sgt pelik,nape masih ade org ttp gunekan ruang tu...ade sorg makcik yg tdk tua siap mintak izin kat sy...bg alasan kaki sakit...tp sy tgk ok jek...hadoi...sy juz jawab tak bole gune...dah tertulis disitu...tp makcik yg tdk tua itu menjawab alaa bole la yek...nak amik air sembahyang...sy ade rupe penjaga masjid agaknye...sy juz diam...pandai2lah pk...

huh!alasan sengal pd sy...anak2 dia plak memerhatikan sj tingkah dia melanggar peraturan sekecil2nye itu...dlm ati sy terdetik...jgn dimrhkan anak itu ble suatu ari nanti anak dia pule tdk mematuhi peraturan sekolah atau pape peraturan pun...itu satu sj cth dimana sy terlibat dlm situasi berkenaan...yg lain2 yg lebih mude dan ade antarenye pelajar pusat pengajian bersebelahan yg turut mgunekan ruang itu tanpe rs bersalah mmg sgt mbuatkan ati sy rs pelik dn haish...mls nak ckp...pklah jugak ape sbbnye larangan itu dibuat...mungkin akan menyebabkan kebanjiran,karpet basah dan ramai jemaah yg tdk selesa...tu pun sy nak ajar???alaaaaaaaahai...

k,slps solat kami gerak carik tpt mkn...teringat cite kwn2 ade satu warung yg sedikit unik...so sy decide ke situ...warung saga...

ape yg unik kat warung saga nih...terdapat beratus gambo2 Agong,PM,kerabat diraja johor,pelakon2 lama era Allahyarham P.Ramlee,tpt2 lama di johor yg kini tlh berwajah baru...tu sj sempat sy tgk...tak sempat nak amik gambo byk2...adam mengamuk sakan...

-adam,sebelum ngamuk...-

-gambo2 dibelakang aina dan nurul sedikit cth...-

paling menarik minat sy,salinan photostat ic Allahyarhan P.Ramlee...ahaks...

sy dan nurul pekena nasi ayam,aina plak nasi goreng...menu disini tak byk...nak fokus agaknye...tp rsnye biase2 sj...bole dimkn...mungkin sbb sy kepenatan...

warung saga terletak di jln mahmoodiah berhampiran TNB...kat bwh nih sy linkkan satu blog yg ade lebih byk gambo2 kat warong saga tu...menarik!

http://makanwithamin.blogspot.com/2009/06/warung-saga-jalan-mahmoodiah-jb.html

ronda2 Zoo Johor...

sabtu lepas...usahakan waktu utk bwk adam haikal ke zoo johor...kenderaan dia dah kenal...so nak kenal2kan adam ngan binatang plak...so setkan ms utk masuk ke zoo jam 430 ptg...huhuuu...dlm ati dah dpt mengagak ia waktu yg agak masih pns tp redah jer...

kami ber3 ditemani same aina masuk ke zoo johor tepat jam 430 dgn bayaran RM2 seorg...murah gile kan???so dlm pd nak kenal2kan adam ngan binatang dpt gak bwk aina jln2 isi waktu cuti ujung minggunye sblm balik ke asrama...ari yg pns tlh mbuatkan nurul sambar topi koboi satu...dia mudah terbakar...kesian nurul...

sy biarkan sj gambo2 yg bercerita...

itulah serba sedikit gambo yg nak dikongsikan ketike kami ronda2 zoo johor sabtu lepas...mmg penat...zoo johor telah dinaiktaraf ckit...so lebih cantik berbanding sebelum nih...ade ms terluang,pegilah zoo johor...sgt berbaloi hy dgn modal RM2...byk binatang ade...

zoo johor terletak berhampiran masjid sultan abu bakar...

Monday, October 18, 2010

sudah ade yg terase...

sy tlh dimaklumkan sudah ade yg terase dgn en3 pns sy sblm ni...satu perkembangan bagus...dimana sy semakin mengenali siape sbnrnye segelintir org disekeliling sy...yg sy klasifikasikan kurang bijak dlm proses 'sampai menyampaikan'...

xpelah...sronok agaknye begitu...

siape2 yg tak puas ati atau musykil,sile dtg dan tanye trus kepade sy...mudah utk sy bahaskan perkare ini...jgn takut jgn segan...sy berbahas dgn berhemah...sy bukan si dungu yg mrh2 membuta tuli...yg tak pandai kawal diri...sy masih ade harge diri utk menjaga kredibiliti sendiri...

blog ini adelah hampir kepade diary simple rs ati sy...sy dah tak gune kertas2 utk meluahkan rs ati...pembaziran dan pencemaran alam...so ia satu medan khas utk sy lampiaskan segale mcm rs,peristiwe,cerite dlm idup sy...ia hak sy...jika ade perkongsian sy mampu memberi impak positif,alhamdulillah...sy sgt suke dan gembire...tp jika ianye negetif,sile berikan teguran scr telus dan ikhlas...sy tak de masalah utk menerimenye...

setahu sy juge,sbrg rs tak puas ati sy tak penah walau sekali pun sy poin kan trus kpd empunye diri...utk war2kan siape empunye diri pun sy tak penah...sy lebih suke berkias...lebih kpd 'siape mkn cili dia terase pedas'...so,siape rs dia adelah watak dlm luahan2 sy dia sendirilah tentukan...hrp2 amik positif bkn tmbh negetif pd sifat kendiri...kite same2 belajar dr kesilapan...bkn trus2an mencari ruang perbalahan...

bg yg terase,satu pertanyaan sy...andakah watak dlm cite sy???jika anda rs itu adalah anda dan anda rs kurang enak kurang sedap kurang lazat,mari bertanye kpd sy...

ape2pun,bg yg lain2 yg masih diatas pagar yg konfius yg curige yg mcm ya mcm tdk ia adalah watak anda sile dtg kepade sy bertanye sbrg kemusykilan...jgn cpt mencetuskan provokasi dr kesimpulan diri sendiri...

dr saat ini,sy akan lebih berhati2 utk menilai siape lawan siape kawan...anda memerhatikan sy,Allah memerhatikan anda...sy belajar sesuatu dr sikap anda... ;)

Friday, October 15, 2010

ibu mithali 2010...

anugerah ibu mithali adelah anugerah khas utk ibu2 muslim yg tlh diilhamkan oleh yadim...disebabkan nurul kije kat yadim dan dia antara ajk pd majlis berkenaan so sy tau sikit2 la psl anugerah ni...sy terangkan ckit ttg anugerah ni...

TEMA : Ibu Mithali Ibu Sejati

KRITERIA PEMILIHAN : 1.seorg ibu yg mpunyai ciri2 ummul mukminin dan mpunyai sifat2 ketaqwaan spt sabar dlm pengorbanan agar dpt menjayakan cita2 pbangunan Islam. 2.ibu yg unggul dlm sebuah keluarga bahagiadgn suasana dan lingkungan kehidupan Islam. 3.ibu yg berjaya mdidik anak2nye hingga dgn pdidikan itu mereka tlh mberikan sumbangan bakti kpd masyarakat. 4.ibu yg terkenal dgn kebolehan dan jasanye sendiri dlm masyarakat sekitarnya.

FINALIS 2010 : 1.Puan Dayang Hajijah(SABAH) - 9org anak(4lelaki 5perempuan)
2.Puan Hjh Awiah(JOHOR) - 9org anak(semua lelaki)
3.Puan Hjh Halimah(KELANTAN) - 8org anak(4lelaki 4 perempuan)
4.Puan Hjh Sajipah(SELANGOR) - 12 org anak(6lelaki 6perempuan).

tu sedikit info yg dpt sy kongsikan...

spt yg semua sedia maklum,Puan Hjh Awiah dr Muar,Johor tlh dipilih sbg penerima anugerah ibu mithali yg ke10 yg tlh disampaikan oleh YA Bhg Datin Paduka Seri Rosmah Mansor mgantikan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah...kalaulah permaisuri yg cantik tu dtg,kompom sy suh nurul amik gambo permaisuri yg paling cantik tu...huhuuu...

diharap,ibu2 mude skang nih menanam azam utk jdk ibu mithali...kalaupun tdk diiktiraf oleh negara,harap diiktiraf oleh anak sendiri...bagaimana???berusahalah dan bersyukur anda berjaya menjadi seorg ibu...

ole2 dr nurul utk sy sekembali dr kl adelah sekeping cd Maher Zain yg tlh berjaya sy ulang dgr stp ari krn semua lagu best dan bagus...sgt suke dan berharge...terime kasih sahabat!

jpbc2 dan magika...

khamis minggu lepas,sy nurul dan dayah pi layan 2cite trus...tgk cite selain cite melayu agak tak bape mantop,nekad layan 2cite melayu sekaligus...dan jangan pandang belakang congkak 2 dan magika dipilih...kami mulekan dgn magika...


magika...bole tahan le...bole dilayan...

Ayu dan Malik...dua beradik yg terperangkap ke dunia magika yg mempertemukan mereka dgn watak2 dongeng cite melayu...stp watak menampilkan mereka berdialog dan menyanyi bersame...

tidaklah menimbulkan teruje dan suke pd cite nih sepjg mase...entahlah ek...tp atas dsr karya canggih dr anak malaysia berbangsa melayu ini,ia menutup kebosanan yg mencuit2 rase...apepun,tahniah bg kru...sgt tak sabo nak tgk cite merong mahawangsa juge hasil kru...cam gempak jek...

ade kesilapan yg sy jumpe...balutan kain di tgn mawi...sape yg menonton,cube perhatikan yek... :)
utk filem magika,sy bg 3bintang...


jpbc2...satu panggung ketawe...mmg byk part lawak tak hingat...cume ade satu dua part yg sedikit boring tp ia berjaya dibayar balik ngan lawak2 yg berjaye wat sy ketawe...

seronok ditonton tp wpun cite ni cite lawak seram,antu2 tetap menyeramkan sy...penakut sungguh sy ini...utk filem ni,sy bg 4bintang...best...tak sempat nak carik kesilapan...huhuuu... :)

Monday, October 4, 2010

Kalau Berpacaran – Sohaimi Mior Hassan, Ana Raffali & Altimet...

Sohaimi Mior Hassan
Kalau berpacaran
Memang banyak pantang larang
Menjaga susila
Ibu bapa adik abang

Apabila berdua
Carilah tempat yang terang
Agar tidak pula
Mencuba aksi terlarang

Korus
Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang

Biar malu-malu
Biar segan-segan
Kerna malu itu
Perisai orang beriman

Ana Raffali
Kalau berpacaran
Jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan
Jumpalah ayah dan mama

Hantarkan rombongan
Meminang dengan segera
Kalau terlambat kasihmu disambar buaya

Ulang korus

Altimet
Yeah
Kita sambung cerita
Kalau kamu berdua
Aku yang ketiga

Aku penambah perasa
Akulah pendarab nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa

Berani buat terima padah
Kalau tak sedia
Ucap syahadah

Ulang korus 2x


Friday, October 1, 2010

hinakah bayi-bayi yang terbuang???

sy mendpt msg dr nurul utk utarakan hal ini di fb...mengambil sedikit ms utk mengumpul kekuatan bilemana memikirkan kemungkinan org lain menyangka ia berkaitan anak sy...akhirnye sy gagahkan diri mengutarakan pertanyaan itu di fb...

nurul beria2 menyuruh sy mengutarakan hal ini bile dia terdengar perbualan seorg makcik dgn kwnnye ttg anaknye yg ingin mengambil anak yg ditinggalkan didalam sebuah teksi...makcik berkenaan melarang same sekali dgn alasan anak berkenaan akan menyusahkan hidup anaknya suatu hari nanti...ini adelah kerane tidak diketahui asal usul anak berkenaan...kemungkinan anak berkenaan menjadi insan yg tak elok adalah tinggi...begitulah serba ringkas perbualan yg menerbitkan rs kurang senang nurul lantas menyuruh sy bertanye pendapat rakan2 fb ape pule reaksi mereka...setakat en3 ini ditaip,beberape pendapat telah sy terime...

pertanyaan sy di fb :
PENDAPAT JUJUR KORANG : hinakah bayi2 yg terbuang???
KES : seorg ibu melarang anaknya yg ingin mengambil seorg bayi yg ditinggalkan didlm teksi atas alasan tdk mengetahui asal usulnya yg berkemungkinan akan mendatangkan masalah dikemudian hari...
so,hinakah bayi2 berkenaan???wajarkah ibu berkenaan bersikap demikian???salahkah keputusan anak ibu berkenaan???

jawapan sy : siape sy nak mengkelaskan bayi itu hina...dia lahir tanpe dipinta...utk dibuang sudah tentu sekali juge tdk...bayi lahir tanpa dose...ia amanah yg terlalu besar nilainya...

jgn disangka bayi2 terbuang itu anak luar nikah...kemungkinan ia hadir dr perkahwinan yg sah juge ada...atas faktor kemiskinan dan tekanan idup juge ia bole menyumbang kpd pembuangan bayi...maka jgn sewenang2nye meletakkan status bayi yg terbuang itu anak haram@anak luar nikah sebenarnya...itu pendapat sy...setiap bayi tinggi nilainya...tinggi darjatnya...

ibu berkenaan sgt2 tidak wajar bersikap berkenaan...ia hampir kpd kurang sifat kemanusiaan krn menolak permintaan izin anak mentah2 dgn trus mengatakan bayi berkenaan akan menyusahkan idup anaknye ble dewase kelak...trus menjatuhkan hukum yg sgt berat utk dipikul dan ditanggung oleh seorg bayi yg belum tau ape2...adakah ibu berkenaan pasti anak2nye sgt elok budi pekerti esok hari???jgn dgn mudah mencipta keji yg kite sendiri kurang pasti...semoge makcik itu sedar suatu ari nanti,kite juge bukan siape2...

sy sgt berbangga dgn sifat keibuan anak makcik berkenaan yg sudah mule jatuh syg pd bayi berkenaan dgn hy mengetahui 'asal usul' bayi berkenaan adelah teksi...dia juge anak yg baik krn memohon restu dan izin ibunye dulu sebelum mengambil keputusan muktamad...semoge Allah rahmati idup anak makcik berkenaan...jika dia trus dgn keputusan mengambil bayi berkenaan semoge Allah mudahkan pengorbanan,perjuangan dia...dan semoge bayi berkenaan menjadi anak yg soleh/solehah dikemudian hari...amin...

itu sj dulu pendapat ringkas sy...sy lebih suke bersikap mendoakan dr memilih utk menjatuhkan hukuman...apelah susahnye???tak perlu keluarkan duit...tak perlu keluarkan keringat...tak perlu juge berkorban nyawa hanye utk mendoakan kebahagiaan org lain...berdoalah...berdoa byk2...itulah bantuan paling besar sebenarnye...kite mendoakan yg baik2 utk org lain...insyaAllah org lain juge tak segan silu mendoakan kite...dan Allah pastinye merasa bahagia melihat hamba2Nya berkasih syg tanpe kire keturunan,darjat,pangkat...kehinaan itu bukan kite yg tentukan...bukan kite manusia biase yg bukan siape2 dan belum punye ape2...

panas bukan penyelesaian...

semlm post sy agak pns...tp tdklah cukup pns bilemana sy dituduh yg melahirkan adam oleh sorg makcik!mujur tak singgah sendiri kata2 itu ditelinge ini...silap2 mau bersilat sy time tu...

kalaulah hakikat sbnr adam mmg lahir dr perut sy...mmg itu sy idam2kan...tp realitinye dia bkn dr perut sy...cume sy ibu susuannya sj...sy berusaha mendptkn rawatan utk menjadi ibu susuan adam...krn sy benar2 nak jd ibu adam...tp ble tuduhan diatas dilontarkan pd sy hy krn ingin memprovokasikan kadaan mmg sy sgt tak terime...dlm diam,hormat sy sudah ilang pd makcik itu...jgn slhkn sy...sy manusia biase yg punye perasaan...

krn ape sy luahkan entry2 sebegini???krn sy dah tak tahan dgn kata2 org sekeliling yg sy kelaskan ade 2golongan...golongan terpelajar dan golongan tidak terpelajar...

1.golongan terpelajar : mereka menjaga sensitiviti si penjaga...
2.golongan tidak terpelajar : mereka tdk menjaga sensitiviti si penjaga...

hari ini,sy takkan jelaskan ape2 lg ttg ini...cume jika ia dicuit lg sy berjanji akan sy perangi abis2an utk mempertahankan maruah anak sy...jgn sesekali siape2 berani menjatuhkan maruah anak sy...sy pertahankannya dgn nyawa sy...ingat tu???nyawa sy!

Allah amanahkan satu nyawa kepada sy...ingat dan tau itu cukup...

Thursday, September 30, 2010

so,ape masalahnye???...

sy mmg belum kawin...sy mmg dah ade anak...so ape masalahnye???

kenape sy belum kawin???tak de org nak ke???jual mahal sgt ke???

kenape belum kawin dah ade anak???anak siape???anak tak sah taraf ke???anak indon ke???anak si polan???

rs nak bg mkn kaki jek penyoal2 bangang itu...diam jek tak bole???sibuk nak tau itu dan ini...tanye soalan yg tahap bangang nak mampos plak tu...korg bole la soal begitu sbb korg dah kawin...korg ade anak...tp korg tak de satu...korg tak de otak!letak kat lutut agaknye otak tu...patutlah bangang...

oh,ya...korg mungkin dah rs sedap...dah rs bagus ble anak2 korg dah kawin...atau korg sendiri dah kawin...tp ingat...ble2 ms sj anak2 korg atau korg sendiri bole tak jd org...ingat tu...jgn lupe!

anak sy bukan anak tak sah taraf...dia anak halal!ape korg tau???korg tak tau pape...sbb korg kayu!dia diazankan oleh ayah dia waktu dia lahir...korg tau???korg tak tau...yg korg tau tuduh melulu!

lg sekali sy dgr dgn telinge sy sendiri...jgn salahkan sy ble sy gagal kawal diri...lebih baik korg diam sblm kene sebijik!

sy tawar ati...

sy syg mereka2...tp ble mereka2 gemar mengadu domba,teruje membuka salah manusia tanpe sedar diri sendiri pun belum dan tak punye ape2...sy jdk tawar ati nak syg mereka...~menjauhi lebih baik sblm syg berubah benci...sedih yg teramat! =(
ya...sekarang sy semakin bosan dgn sikap segelintir manusia dlm idup sy yg sgt2 gemar mengadu domba mengata dan menghina padahal diri sendiri pun bkn siape2 dan tak de ape2...

sy pendam dan simpan perasaan jelek ini sudah sekian lama...berharap dan berdoa agar suatu ari nanti mereka sedar diri...mereka sedar bahawa mereka hanye terpisah dgn satu garis halus dgn bahaya kehidupan...bahaya kehidupan yg sy maksudkan adalah kesilapan yg dibuat hingga menjatuhkan diri ke tempat paling bawah...paling hina...paling keji disisi mata2 pengadu domba lain...maka dihari itu nanti pasti terpalit taik yg busuk dimuke sendiri bilamana yg membantu nanti insan yg menjadi mangsa umpat keji mereka sebelum ini...hari ini,sy menanti bagaikan berdoa...mereka2 Allah berikan pengajaran bahawa umpat keji itu kembali kepada diri mereka sendiri...baru mereka tau ape rasanye...

sy bukanlah tajuk utama umpat keji tak bermoral itu...lebih tak bermoral ble mereka mengumpat keji tanpe bukti kukuh...tp sy jelek muak bosan benci berang dgn manusia2 yg tak bermoral ni...kasihan kpd yg dikeji dan diumpat tanpe belas ihsan...tak sedarkah mereka bahawa mereka pun bukan siape2...tdklah sebagus mana...

marah dan benci ini semakin hari semakin membuak2...mendengar dan melihat mereka begitu sy jd sedih teramat sgt...sedaya upaya menahan diri dr mengajar mereka yg bagai lgsg tak berpengetahuan...sy hanye melihat dan memerhati serta mendengar kejelekan2 yg tak pernah surut...berusaha sedaya upaya juge agar sy tak terjerumus dlm komplot yg same...

sy sedar sy juge bukan manusia yg baik...sempurna jauh sekali...maka sy lebih gemar perbaiki diri dan keluarga sendiri dr memerhati dan mencaci keji keburukan kesilapan org lain...jika ade keraguan lebih baik sy diam...dr mereka2 cerita yg memungkinkan merobek hati org lain...

bertaubatlah...berubahlah...sebelum dia yg kite keji tanpa usul perikse mati dan kite tak sempat nak mohon maaf...dan jgn pule pure2 menangis ble kehilangan dia nanti...

semoge mereka2 sedar...mereka juge bukan siape2 dan tak punye ape2... =(

Tuesday, September 21, 2010

19september...

"Sahabat itu dihati..walaupun bersendirian pasti ia menemani,setiap yg manis mampu dikongsi,walau tiada dimata , kini dia hadir bila dirindui , kerana asasnya ia kekal didalam hati..."

19 september...antara tarikh wajib utk sy hargai dan ingati sudah lebih dr separuh usia idup sy...sy lmbt utarakan post ini atas alasan kesibukan...mmg sy sibuk...tp jika sy benar2 ikhlas,sibuk bukan alasan...tbe2 tghari td sewaktu sy ngantuk nak tdo pd waktu rehat tp sahabat sy ini sanggup luangkan ms utk penuhi permintaan tolong sy...sy jdk malu...malu pd sikap sy yg kurang menghargai beliau...maka sy ketepikan rs mengantuk...utk sy luangkan ms sekejap disini berkongsi penghargaan sy terhadap sahabat sy yg sorg ini...

dia dah 30tahun pd tarikh 19 september 2010...dia belum berkahwin...dia juge ibu kepada adam haikal...

dia merupekan sahabat karib sy
dia berkongsi suke dan duke sy
dia wat sy ketawe juge wat sy menangis
dia sering sejukkan ati sy tp dia juge mampu panaskan ati sy
dia leh jd pendengar yg baik juge kdg2 tdk boleh mendengar dgn baik
dia tak kedekut dgn sy tp kdg2 dia akan kedekut
dia paling memahami sy tp kdg2 dia paling tak paham

tu baru sedikit ttg dia dlm idup sy...dia menyeimbangi sy sbnrnye dgn sikap positif dan negetifnye...sy tak mau kate dia perfect...mana ade manusia perfect...dia ade kurangnye...tp dgn kekurangannya Allah ttp pjgkan hubungan persahabatan kami...

190910 sy tak dpt raikan hari lahir dia sebaiknya...tbe2 dia demam truk...sepjg ari diisi tanpe isi...hahaha...mlmnye baru dpt digagahkan diri utk pegi mkn2...itupun kecundang juge akhirnye dia...takpelah,lps ari ni sy leh raikan dia ari2...

disini,wpun tdk sepenuhnya rs penghargaan ini sy luahkan...sy ingin dia tau,dia sahabat karib terbaik sy...dia pelengkap idup sy...semoge Allah kurniakan dia kesihatan yg baik,dipertemukan jodoh yg baik serta limpahkan rezeki yg berganda kepade dia...dan semoge Allah redha dgn ikatan persahabatan kami...

dia,yg lebih dikenali sbg nurul,noorun,ain,noor empunye diri...
"selamat hari lahir wahai sahabat tersayang"

Monday, September 20, 2010

layan piranha 3d...

kami layan cite nih pd raye ke5...raye ke5 dan ke6 aku kije...sj nak simpan cuti utk sesi ambil gambar bln 10 nanti...so lps kije kami decide nak melayan tgk wayang sbb anak kesygn masih di kampung...huhuuuu

abis kije,kami trus ke cs...waktu tayang 720 so masih byk mase lebih...kami pun p mkn2 kat food court yg harge mknnnye mcm nak gile mahalnye...gilos...baik pekena mcd dr pekena mknn kat situ...huh!abis mkn,siapkan diri utk solat maghrib...so,lps solat kitaorg gerak ke panggung...

cite nih tgk tajuk pun tau...ttg ikan kanibal...

ttg pesta musim panas disebuah pekan...scene2 budak2 mude yg terover enjoy tu agak tak sesuailah utk kanak2 dan juge aku sendiri...hahaha...mmg over seksi bagai...tp ble scene ikan piranha tu dah serang mmg dahsyat le...brutal!mmg dahsat diorg punye solekan kecederaan sume pelakon...sampai nurul ajak aku balik punyelah dia takut tahap gaban...aku pun dah tak leh duk diam kat kusi...ngeri yg amat...mmg menakjubkan...jantung bagai stop berdegup!hahaha...poyo la pulak...

cume ending cite mmg sengal...dan cite nih hanye sejam jek...sdg kite disajikan scene2 yg meragut ketenangan,ending yg cam cipan wat spoil jek mood suke pd cite nih...ngeh3...nak tau ape endingnye,layan le cite nih...best sgt pd aksi2 serangan piranha...so aku bg 3 bintang hy kerana ending yg tak meletop!