Tuesday, May 26, 2009

teman lama...

Pagi ini aku didatangi panggilan telefon dr teman lama…yg dulu sgt dekat dihati…rapat… akrab…tp kini kami telah lama terpisah…oleh jarak dan haluan yg berbeza…

Pebualan yg aku sangkakan memutik kembali kemesraan satu masa dulu ternyata meleset…dia kembali dgn tangisan setelah beberapa saat meluangkan sedikit ruang waktu bertanya khabar masing2…dan aku sgt terkejut dgn kemunculan dia sebegini rupa…menangis dan terus menangis dan aku hanya mampu mendiamkan diri memberi ruang pada insan yg pernah aku sayang melepaskan segala yg terbuku didada…keperitan,kesedihan yg masih belum mampu dia ungkapkan dengan kata2 agar temannya ini faham keadaan yg sebenar…tak pelah,aku relakan ruang waktu ku diisi dengan tangisan tanpa sebarang perbualan…membenarkan teman ku itu menenangkan segala kekusutan yg melanda…bg aku,dia seorg teman yg agak kuat pd zahirnya tp sebegini rupa tangisnya…pasti berat benar masalah yg melanda…menangislah teman…

Setelah beberapa minit berlalu,aku memulakan bicara dgn menenangkan dia…menyuruh bibir dibasahi istigfar dan selawat…agar meresap kedada kesejukan dan segala ketenangan…hanya itulah ubat yg paling berkesan yg mampu aku hulurkan…dan semakin lama dia semakin tenang dan memohon maaf atas tangisan dia tadi…aku sebagai teman hanya mengaku aku rela mendengar setiap luahan dia walau hanya skdr mendengar tangisan…

Keadaan mula tenang dan dia spt sudah mula mempunyai kekuatan utk meluahkan isi hati…mungkin teman dia yg lama inilah tpt dia paling selesa meluah rasa wpun dah lama tak bersua muka…aku berjnji pada dri utk menjadi sebaik2 pendengar kepada teman ku ini kerana sebegini lama terpisah dia kembali dengan setinggi2 kepercayaan kepada aku sbg tempat meluahkan rasa…

Pemulaan bicara berkali2 kemaafan dipohon kerana dia kembali dgn membawa seribu keresahan yg sdg sarat melanda drinya…menggangu waktu2 yg pd dia lebih penting diisi dgn perkara2 yg lebih berfaedah…aku hanya mampu katakan,yakinilah keikhlasan aku utk menjadi pendengar resah teman lama…

Dia sedang dlm kemelut hidup yg tidak berkesudahan…ya Allah…sgt berat ujian2Mu pada temanku ini sehingga akhirnya dia terkulai layu…emosinya remuk…perasaannya hancur…sgt terkesan dgn masalah yg dtg bertimpa2 hingga terlintas dihati memarahi penciptaNya…mujur dia cepat2 kembali sujud padaMu agar syaitan tidak terlalu jauh membawa perasaan kecewa dan amarahnya yg semakin memuncak…

Terkesan dihatiku dengan masalah2 yg dia hadapi…hampir menitis airmata ku ini tp aku perlu lebih kuat jika ingin menjadi pendengar yg baik…sekurang2nya,beban didada temanku itu berkurangan setelah meluahkan pd teman lamanya ini…

Dengan mengakui,berlatar belakangkan keluarga yg tidak terlalu menekankan jatidiri dan ilmu agama sejak dari kecil telah menjadikan dia selemah2 manusia…dia tak punye bekal utk dijadikan senjata menempuhi cabaran2 dan dugaan2 hidup yg bg dia sgt2 menduga keimanan dan kesabaran…dia berjuang bersendirian dengan sedikit bekal didada dan secubit pengalaman teman2 disekeliling…tp ia benar2 tidak cukup bg dia mengharungi setiap kemelut yg melanda…berkali2 dia berpesan padaku… “jgn sesekali kau abaikan ilmu agama didada anak2mu kwn…”…tersentak seketika hatiku memikirkan aku masih belum berkahwin apatah lagi mempunyai anak…tp pesannya aku simpan dihati dan sedaya upaya akan aku realisasikan…

Satu demi satu masalah yg dihadapi dia ceritakan pada aku…terkasima aku dengan perjalanan hidup teman lama ku ini penuh ranjau berliku...diuji dengan masalah kesihatan,kewangan,kije,teman hidup,keluarge yg setiap satunya sgt besar ujiannya…pd awalnya cukup tabah sehingga akhirnya rebah dan kini sedang mengumpul kembali kekuatan diri agar tidak trus tersungkur jatuh menyembah bumi…berbaki sisa2 kekuatan yg masih ada…dia cekalkan ati menempuhi stp cabaran dgn berbekalkan doa pd Allah agar dia sentiasa kuat dan tabah…dia kembali mencari teman lamanya ini hanya sebagai tpt meluahkan rs dan dalam sedar atau tidak memberikan aku pengajaran yg sgt berguna utk aku jadikan bekalan didada…

Kami akhiri perbualan dengan pengakuan jujur dia yang dadanya kini terasa lapang…kerana kesudian aku meluangkan masa menjadi pendengar yg aku sendiri tak duga...kepada teman lama…bersabarlah…setiap yg berlaku Allah lebih tau ape yg terbaik buat hambaNya…hanya Dia maha mengetahui…sesungguhnya Allah menguji hambaNya yg disygi…terpukul rsnye ble aku tak mampu menasihati teman yg dikasihi krn cetek ilmu didada…skdr sedikit kata2 penenang jiwa yg aku tak pasti besarkah kesannya dihati teman ku itu…

Aku kembali dlm ruang hidupku semula…suara esak tangis si teman masih tengiang2 di cuping telinge ini dan getar kesedihannya masih aku rskan…sememangnya,ia mempengaruhi emosi aku arini…setelah aku dibawa mengembara menyelami isi hati empunya diri yg sarat dengan pelbagai emosi…aku akui aku hampir same2 hanyut tp berbekalkan sedikit kekuatan,aku tenangkan kembali diri ini…

Kepada teman lama…aku sentiasa bersedia jd pendengar wpun tak mampu jadi teman yg baik dan sempurna…semoga tabah!!!

4 comments:

  1. hmm semoga teman kamu tabah...
    sesungguhnya, Allah menguji mrk y DIA sygi...

    ReplyDelete
  2. kalu baca gune mata hati...anda akan kenal siape empunye diri...beri sedikit mase utk mengkaji agar mengenali...supaya kite tak hanya ingin difahami tp juge sedia memahami...

    ReplyDelete
  3. hmm mcm mn week end ni?
    ade pape dr teman kamu lg?
    anything y leh share?

    ReplyDelete
  4. die dah semakin ok kot...biarkan sj die diam cari ketenangan dri...

    ReplyDelete