Monday, May 18, 2009

cemburu...

arini mood aku tak bape ok sbb rs cam nak demam...tekak sakit...ari mendung dan jiwa aku pun mendung...huhuuuu...dan dlm pada aku tak bape ade mood,aku sentap ngan ape yg aku leh klasifikasikan sebagai cemburu...
cemburu adelah satu sifat,rasa,perasaan yg pasti ade dlm dri stp manusia dimuke bumi ni melainkan manusia yg dikategorikan sbg gila...cemburu bole dilihat dgn perbuatan dan didengar oleh kata2...ia satu emosi yg mudah terpancar diwajah dan kadang2 terluah dimulut...pendek kata,ia boleh dilihat dan dirasa...
cemburu juge ade berbagai jenis cemburu...cemburu dlm percintaan,cemburu dlm pekerjaan,cemburu dlm persahabatan,cemburu dengan kejayaan dan kekayaan org lain dan mcm2 lagi...bg aku,perasaan cemburu ni tak salah selagi ia dapat dikawal dan tidak keterlaluan sehingga hilang kewarasan dan kematangan...cemburu akan lebih cantik jika dikawal dan dimainkan dengan lagu yang bersesuaian dengan keadaan yang dialami...sememangnya cemburu itu tandenye sayang tp cemburu yg berlandaskan sayang pastinye berteraskan kematangan yg memerlukan setinggi2 kesabaran...
tp,cemburu juge perlu bertempat...jgnlah sampai kejayaan,kesenangan,kekayaan,kegembiraan,kebahagiaan org lain pun melahirkan rs cemburu yg memungkinkan terluah kata2 fitnah...terluah rs ketidakpuasan hati...terluah rs negetif yg pastinye mencetuskan rs kurang enak dihati yg cemburu...
aku,pernah mengalami situasi aku mencemburui dan dicemburui...sejujurnye,aku org yg susah nak cemburu dan agak mudah mengawal rs itu...mungkin kerana aku mengambil pendekatan jika kite benar2 menyayangi org yg kite syg dan benar2 ingin berjaya seperti org lain...kite perlu cpt2 positifkan diri...dan jgn terlalu lama bermonolog dengan hati yg sedang dipengaruhi syaitan...bagi kes aku dicemburui pulak,jgnlah pandang sesuatu perkara itu dr sudut negetif shj bg org2 yg sedang mencemburui aku jika ade...tak kirelah dlm keadaan apepun...dan org yang cemburu aku rapat dgn org besar dipejabat,terima kasih aku ucapkan...rs ini tak mampu lagi aku simpan...cume ape yg aku nak tegaskan,aku takkan ambil kesempatan dan jgn sekali2 menuduh sesuatu yg dri sindri tidak tau kebenaran yg pasti...kalau rs tak puas hati,dtg berdepan...huhuuu...
apepun,cemburu tetap emosi yg cantik dalam sesebuah kasih sayang dan perjalanan hidup jika ia dikawal dengan baik...pasti impaknya baik...
maaf bg yg terasa hati...aku benar2 bosan ngan org yg cemburu tak bertempat ni...semoge same2 dpt perbaiki dri sbb aku pun byk kekurangan...en3 ni pun aku masih kawal luahan2 agar ia tidak nampak keterlaluan...

4 comments:

  1. huh!!ssahnyer ble skali cmnbru..ibrtnyer cm dadah...hmmm..sbnrye..sfat cmbru yg amat nie...bkn pew...nie sume pasan ingin menguasai....cmbru syg...nie cmbru yg bley d kawal...tp lau smmpai thap xley kawl tu sfat ingin menguasai le jwbnyer...jd...mne stu golongan anda..????huhuhu...mgkn owg ckap kte nie x pnah rse...tp mncgah lbih bek dr mrawat...huhuh...bye..

    ReplyDelete
  2. cemburu juge boleh meruntuhkan sesuatu hubungan...

    sy ulang2 kata2 yg sy cipta ttg cemburu ini...fahamilah...dr sudut hati yg tidak ego...

    "CEMBURU,MANIS PD SEDIKITNYE TP PAHIT PD BYKNYE..."

    ReplyDelete
  3. sebak sy baca... aku rasa, apa y kamu rasa shbt...
    tenang selalu...

    ReplyDelete
  4. nape komen kt en3 2009 ni ye???nape tak komen kt en3 2011???huhuuuu...

    ReplyDelete