Thursday, July 30, 2009

aku yg memerhati dan meneliti...

salahkah jika aku seorg manusia yg hidup berlandaskan pengalaman hidup org lain???belajar mentafsir kehidupan melalui perjalanan hidup org lain???sejujurnya aku hidup dlm peratus kecil melalui pembelajaran dan pengalaman hidup sendiri tp meliputi peratus besar melalui pembelajaran dan pengalaman hidup org lain...aku pemerhati sepi dr sudut diri aku yg agak menyendiri melihat kehidupan insan sekeliling dgn seribu satu perbandingan dan persoalan yg mana dgn perlahan aku mencari jawapan utk ditapis menjadi bekalan sbg pedoman atau sempadan...aku pembaca setia penulis2 terpilih meneladani yg baik menjauhi yg buruk...dlm diam,aku belajar 'mengerti' hanya dgn 'memerhati'...
terbiase dgn sikap sukar diajar dan dibentuk scr kasar dan mendatar yg tanpa sedar menjadi sebati dlm diri,aku menjadi sukar dimengerti oleh insan yg sudi utk memberi dan berkongsi...hanya yg benar2 memahami mampu mendekati dan menyelami hati budi ini...
hari ini,aku masih belajar melalui sikap 'memerhati' utk menambah rencah pembentukan jatidiri tak kira dlm ape jua konteks hidup didunia ini sekaligus mencari rencah terhebat sbg bekal mengadap Ilahi...

No comments:

Post a Comment