Wednesday, December 16, 2009

16122009 meneroka sejarah...

bosan melayan gegaran dek kerana kerja² menaik taraf KOMTAR jb dan mengadap kije yg menimbun stlh pening buat jurnal akhirnye aku meneroka sejarah dan terduduk diam merenung skrin membace fakta dan cerita dr internet...

sejarah ape yg menarik minat aku ari ni???

sejarah ttg NATRAH dan PERISTIWA 13 MEI...ttg agama dan perkauman...kedua² kisah pd pndgn peribadi aku berteraskan 2perkara penting tersebut yg akhirnya membawa kpd pertumpahan darah dan kemarahan menyala sekaligus mencetus huru hara...aku juge mempunyai beberape pndgn peribadi sendiri yg mana ia akan hy aku simpan kemas dlm diri krn tdk sume perkara kite boleh lantang menyuarakannya scr terbuka lebih² lg jika ia penuh emosi...sekecil² perkara pun jika diluahkan scr emosi mampu merobek ati inikan pula perkara besar...maka aku yg tdk punya kukuh dan tebal ilmu didada hy mampu membaca dan menilai sendiri...stp yg dibaca aku pelajari baik buruknya sendiri agar aku antara satu dr berjuta yg memungkinkan tdk membenarkan perkara yg same berulang...semoge Malaysia khususnya dan dunia amnya akan aman dr sengketa yg akhirnya membawa kpd pertumpahan darah...
hanya satu yg ingin aku simpulkan...jika tgn terhiris pisau kite dah rs sakit dan pedihnye inikan pula bermusuhan dan berbunuhan dgn kejam...

2 comments:

  1. ok ke bc cte berat?
    d saat otak sdg sarat...

    ReplyDelete
  2. kedua²nye tdklah seberat mana...NATRAH sejarahnye besar pd kesannye tp kurang pd perjalanan citenye...besar krn agama Islam menjadi taruhan ble seseorg yg dgn rela menjd Islam tlh dimurtadkan...peristiwa 13mei plak lebih kpd pembacaan anggaran dan agakan...tdk ade fakta yg tepat...segalanye sebaran mulut ke mulut dan natijah sebaran mulut ke mulut itulah api amarah meluap² antara kedua² kaum...ati tertanye²,ape bangsa india wat time tu???hmmm...skdr bacaan menambah ilmu tdk sampai memberatkan dada yg sedia berat...same²lah kite byk membaca...

    ReplyDelete