Friday, August 27, 2010

duit raya...

tbe2 rs nak taip psl duit raya...setelah 2thn berturut2 kerajaan bg duit raya pd kakitangan kerajaan tanpe bonus...ok jeklah...malas komen pjg psl duit raya kerajaan bg nih...apepun,thanx to Allah...

nak cite skit ttg duit raya pd aku...dah 7thn aku kije maka dah 7kali aku bg duit raya...so stp kali raya aku perlu peruntukan sejumlah duit utk dijadikan duit raya...bkn kpd anak2 buah sj...tp kpd sepupu2 aku juge...heh3...ramai woooo...so amaunnye pun perlulah dikecikkan memandangkan amaun gaji aku pun kecik...hahaha...ade ketikenye bg duit raya nih sedikit membebankan tp atas dsr memeriahkan lg hari raya dan menyukekan ati budaq2,aku bg gak wit raya...so,thn ni thn ke 8 aku bg wit raya...kebiasaan bg aku,aku akan lebihkan amaun wit raya utk budaq2 yg lebih kecik...yg beso2 aku bg lg kurang dr yg kecik...nak tau sbb ape???sbb yg kecik2 tu leh bantu mak ayah...heh3...lum pandai main duit le katakan...yg beso tu pi perabih utk diri sendiri...so aku ade prinsip bg lebih kat yg kecik utk manalah tau leh tlg mak ayah sikit...
utk diri aku sindri plak,sampai thn lps aku still dpt duit raya...hahaha...thn lps benonye thn pertama aku start tak dpt wit raya...tp ms beraya kat umah tok su time ramai2 slm tbe2 slh sorg anak toksu bg aku sampul wit raya...aku tenung dia,tp dia still menyetujui aku nmpk mude remaja maka aku sambar jek trus wit raya tu...huhuuu...sepupu2 yg lain punyelah tak puas ati...heh3...masuk tabung wit raya adam le...

ttg wit raya nih gak,aku nak bercerita ttg nenek kesygan aku...nenek dah tak bekerja...pendapatan pun melalui pencen arwah atok...dan anak2 serta cucu2 adelah hulurkan duit...tp nenek akan sedaya upaya menyediakan duit raya utk cucu2 dan cicit2 yg masih bersekolah@belajar...so dulu,time aku masih belajar nenek masih bg wit raya...bkn sikit...RM10 seorg...bygkan utk cucu2nye yg ramai tu...skang mmg aku dah tak dpt wit raya dr nenek...tp aku yakin,spt tahun2 sblmnye...mlm raya mesti nenek duduk dlm bilik atas katil masukkan wit raya utk cucu2 dan cicit2nye...ade beberape kali aku tlg...kdg2 tak cukup...nenek ckp yg tak cukup tu nanti nenek usahakan...haish...syg betul nenek kat cucu2 cicit2nye...moge2 cucu2 dan cicit2nye tak lupekan nenek...diharap mereka sedar nenek masih ade...utk same2 memegang tjwb menjaga kebajikan nenek...aku syg nenek sbb dr kecik sampai skang,aku hy ade seorg nenek...hy rs kasih syg seorg nenek...sbb atok2 dan nenek lg satu dah meninggal sebelum aku kenal erti idup...

begitulah kisah ringkas ttg wit raya dlm idup aku...lum lg masuk time kecik2 pegi beraya...hahaha...gelagat2 yg kdg2 wat aku tergelak...

No comments:

Post a Comment