Monday, August 10, 2009

aku menembak...

sabtu lepas,kelab KESAN Jabatan Akauntan Negara Negeri Johor telah mengadakan sesi latihan menembak di IPK Johor Bahru...program yg dirancang dan dijalankan oleh biro lawatan ini asalnya mendapat sambutan baik dr ahli2 tp bile kelulusan dr pihak IPKJB last minute wat ramai yg menarik diri...akhirnya hanya 18 yg sudi hadir termasuk aku yg hampir2 tak jadi pegi...atas dsr menyokong biro lain aku gagahkan ati...

program dlm jadual bermule koi 9pg tp kami tbe lewat...sebab musabab,biaselah...manusia nih suke sambil lewa...so aku ikutkan sj...dr komtar gerak around 915pg dan sampai di lapangsasar around koi 930pg gitu...dan program dimulakan dgn sesi taklimat dan penerangan ttg keselamatan dan penggunaan senjata oleh Tn Jamaludin bin Bontat ASP,Pegawai Turus Logistik Persenjataan IPK Johor...lebih kurang 45 minit kami disajikan pengetahuan ttg senjata...dapatlah jugak pegang revolver,pistol dan peluru idup...mmg berat...peluru tak le berat...heh heh...dan lebih kurang 10 minit penerangan dr pembantu Tn Jamal pule ttg teknik menembak yg betul...around koi 11 kami masuk lapang sasar...


-pistol ni yg digunakan oleh kami...berat...bahaya...-

-revolver-

kami dibahagikan 3 giliran...ngam2 ho mmg sekali masuk hanya utk 6 org penembak...setiap penembak diberi 10 peluru...kami diberikan jarak sasaran sejauh 10-15meter kalu aku tak silap...dan aku dlm giliran yg ketiga...time ni cuaknye aku hanya Allah yg tau sbb thp kekuatan tgn aku yg makin lemah ni wat aku sedikit risau...takut2 terlepas pistol dr genggaman sbb tadi pegang pun dah cukup berat utk aku...

-lapangsasar-

6 kwn2 yg masuk utk giliran pertama sgt mengejutkan aku...dgn letupan dr tembakan yg mmg kuat dan menyakitkan tinge ditambah ade kwn yg menggil tgnnye lepas tembakan pertama wat ati aku tambah risau...hadoi...mampukah aku...ati ditahap 50-50 saat nih...sbb aku betul2 tak konpden ngan tgn aku...agak klako ble ade yg tertembak kayu tiang sasaran...huhuuu...sedikit mengurangkan gusar dihati...giliran kedua berjalan lancar wpun ade yg tersasul2 sbb terlalu gabra agaknya...bile tbe giliran aku,time ni mulelah tgn aku nak basah...cuak diparas merbahaya...aku coolkan diri sekejap...arahan diberikan utk mule menembak je aku dah rs semcm...tembakan pertama mmg sgt2 wat aku terkejut...aku tak sangka sebegini kuat impaknye...huh...nampak senang dlm tv tp realiti cubelah kalu nak tau...pistol seolah2 leh terpelanting kalu dipegang sambil lewa...kene pgg kuat2 beb...bile peluru dilepaskan pistol akan sidikit terangkat dan pale otak aku dah pk kemana2 jelah aku tembak nih...dan bilelah nak abis nih...so 9 tembakan seterusnya mmg aku pgg kuat2 sampai penat...abis je dan arahan keadaan selamat kami dibenarkan gi amik kertas sasaran td...menabjukkan...9 peluru masuk sasaran dan 1 peluru tah kemana aku tembak...ahaks...agak baik utk kali pertama dan dgn tgn yg tak kuat ble tembakan aku masuk gak sasaran...huhuuu...dan paling best,4 peluru masuk sasaran itam pd mata 8...aku suke...

selepas itu ade demo dr tenaga2 pengajar...selepas demo kami diberikan peluang menembak lagi kali ni 5 peluru sj...cuak dan ggil still lum abis...sampai je giliran aku semula mak datuk...aku still tak leh kawal kuatnye impak yg diberi...apepun,kelima2 peluru masuk sasaran wpun tidak pada mata yg bagus...2 peluru masuk sasaran itam pd mata 7 shj...selesai sume selepas ucapan penutup dan penyerahan cenderamata kami bergambar beramai2...kenangan dan pengalaman yg tak dpt aku lupe...

kuar dr lapangsasar Tn Jamal ajak tgk bom2 lama yg sudah tidak aktif...pengalaman baru lagi...pegang bom2 yg mampu memusnahkan sebahagian besar bangunan...bom dr zaman jepun ade...bom dr jet pejuang dan kapal laut maritim pun ade...time ni sume dah kelaparan tahap maksima...perghhh...so abis bergambo,cabut balik...

-sampai balik tgn aku still gigil...bukan kerana tak abis cuak tp impak yg diberikan pd tgn aku yg mmg dah tak kuat...ape nak buat...gambo2 lain akan aku upload ble dah siap edit...

No comments:

Post a Comment