Wednesday, July 14, 2010

aura seorg guru tdk dikenali...

pg td koi 11 aku g amik exam PTK paper II kat hotel tropical inn jb...juz jln kaki jek dr ofis...tp penatnye leh tahan le sbb dah lama aku tak exercise...huh!!

aku sampai tpt exam agak awal sbb 1015 dah sampai situ sdgkan paper I masih berlangsung...aku tgk ade 3perempuan sdg duk membace buku...aku???lgsg tak bace pape...serius lgsg tak sentuh apatah lg menjenguk buku...so,aku dtg pun sekadar memenuhi kehadiran...hampir sj aku tak nak pegi exam sbb mls dan penat dgn projek kumpulan solusi...tp ape yg aku nak citekan disini bkn sbb aku tak bace buku ok...so,truskan bace kalu sudi...

melihat pd 3org perempuan td duduk dikerusi yg sebarisnye ade 4buah ati mule mengomel...~wat dek jek diorg nih tgk aku berdiri...yg sorg tu plak wat dek jek letak henbeg kat kusi yg kosong tu...lgsg tak sapa utk aku duduk same...huh!sombong...~aku yg tak heran pun trus berdiri mengambil peluang memerhati gelagat2 guru2 besar sekolah rendah dr batu pahat dan muar yg berseminar di tkt yg same tp didewan yg berlainan yg kebetulan sdg dlm waktu rehat...ade diantara mereka yg gah membicarakan ttg transformasi yg dilakukan thadap sekolah...ade juge yg tampak kekok menyaingi tatacara berpakaian secara formal...macam2lah yg aku tak leh nak taip disini...heh3...sempat aku disajikan pengalaman pandangan mata yg aku kira best utk dijadikan pembelajaran idup...

ms berjalan sgt lmbt aku rskan...tbe2 dlm pd aku memerhati sikap org yg lalu lalang dr satu sudut yg agak terasing wpun terbuke...aku disape oleh seorg perempuan...mule2 aku mmg wat muke dek jek tanpe senyuman dan atas dasar aku agak tidak peramah mmg jarang aku lontarkan senyuman pd manusia sekeliling yg tidak dikenali...sedaya upaya aku akan larikan pandangan mata...aku terkejut dihampiri perempuan tadi...

~
amik exam ye???

~ye saye...


~semoge berjaye ye...semoge dapat jawab dgn baik...
dipermudahkan menjawab soalan peperiksaan...
kerja dimana???

~ag johor...

aku terkejut sambil tangan aku dijabat erat...sejuk...

~errrr...terime kasih...(lidah mule melantun2 nak panggil perempuan td ape)...

die berlalu pergi masuk semula ke dewan lagi satu menandakan die merupekan seorg guru besar...huh!!aura die tbe2 wat ati aku bergetar...terime kasih cikgu...wpun tidak mengenali aku dan aku same sekali lgsg tak kenal die rs terharu didoakan org yg tidak dikenali...indah...aku suke moment td...

masuk ke dewan dgn ati yg agak tenang...redha atas ketentuanNya...berbekalkan doa seorg guru besar dan sahabat,aku menanti hasilnye nanti dimana aku agak mudah menjawab soalan...semoge Allah berikan keputusan cemerlang pd aku...terime kasih cikgu...

sgt gemar cikgu sebegini...mendoakan kejayaan wpun bkn anak murid sendiri...ini tidak,ade segelintir cikgu sanggup menyumpah anak murid itu dan ini...pernah juge aku dengar seorg guru menyumpah anak muridnye menjadi katak...sungguh tidak masuk akal...apepun,Allah berikan aku ketenangan dlm pertemuan sedetik dgn seorg guru yg aku kire punye aura yg baik...semoge cikgu itu diberi kesihatan yg baik dan trus berjaya dlm kerjaya...aminnn...

2 comments:

  1. zmn muasir skrg nih, mmg sush kte nk bjabat tgn dgn sesama muslim@muslimah y xdkenali, apatah lg mdoakn... lg jauhkn?! tp alhamdulillah, Allah msh dtgkn seorg manusia sebegini... dan die dptemukn dgn shbt aku... terima kaseh Tuhan... segalanya DIA pmudhkn utk kamu, shbt...
    ...aku suke dgn guru bsr tuh...

    ReplyDelete
  2. heh3...sbnrnye tak tertulis situasi dan dialog sbnr time tu...sbb terase sungguh indah...

    ReplyDelete