Wednesday, October 20, 2010

taswif@procrastination = bertangguh...

sy orgnye suke bertangguh2...sikap yg sgt tdk baik...

sy suke bertangguh2 kije...bertangguh2 azam...bertangguh2 taubat...bertangguh2 solat...bertangguh2 semua mende...sifat sikap yg sbnrnye sy sedari ia merugikan tp ia seolah2 dah menjadi rutin dan kesedapan dlm proses idup sy...sy sedar akan kerugian itu tetapi sy trus biarkan diri sy lemas...sy nak berubah tp bile???

"Bertangguh daripada melakukan sesuatu bermakna tidak bersungguh-sungguh, tidak menghargai, tidak penting, tidak ikhlas atau tidak terfikirkan akannya. Sikap sentiasa bertangguh akan menyebabkan banyak peluang terlepas. Masa telah berlalu tidak dapat digantikan lagi."

"Sifat menangguh2 kerja boleh membunuh diri anda dalam diam dan merugikan anda pada masa akan datang."

"Bertangguh maknanya kita dengan sengaja melambatkan atau tidak menyiapkan satu-satu kerja, aktiviti atau tugasan yang sememangnya penting atas alasan yang tidak penting. Sebaliknya kalau sesuatu kerja itu terpaksa diketepikan seketika kerana ada sesuatu yang lebih penting lagi yang mesti disiapkan, maka itu bukanlah bertangguh. Malangnya, ramai diantara kita atas alasan yang remeh temeh melambat-lambatkan sesuatu pekerjaan."

sy kongsikan sedikit pengertian ttg bertangguh itu dr org lain...sy sdg berusaha utk mengubah diri dlm menghindari sikap bertangguh ini...dah lama sy rugi...so,sy berazam utk mule tidak bertangguh2 lg...sy bukan org yg sgt berjaya,sgt pandai,sgt kaya,sgt beruntung...tp sy tak mau sikap negetif sy menjatuhkan diri sy menjadi org paling gagal,paling bodoh,paling miskin,paling kerugian...ya Allah berikan kekuatan pdku...

No comments:

Post a Comment