Tuesday, December 21, 2010

jom dapatkan...

"Hari ini, ana ingin membawakan 1 hadis yang masyhur kepada semua, sebagai muhasabah diri kita. Satu hari, datang seorang pemuda kepada Rasulullah SAW dan berkata : Wahai Rasulullah, berikan aku nasihat."

"Rasulullah SAW menjawab : Jangan kamu marah."

"Lelaki itu bertanya lagi, apakah ada lagi nasihat yang lain?"

"Rasulullah menjawab : Jangan kamu marah."

"Sekali lagi lelaki itu bertanya."

"Rasulullah SAW tetap menjawab : Jangan kamu marah."

"Maka, wahai keluarga saya yang saya cintai. Saya hari ini hendak memperingatkan kalian perkara yang sama yang telah Rasulullah wasiatkan kepada lelaki itu.
Janganlah kamu marah."

"Apakah kemuliaan yang lebih besar? Apakah kesenangan yang lebih besar, selain Allah SWT bersama kita? Dan Allah itu bersama orang-orang yang sabar. Allah bersama kita wahai sahabat-sahabatku. Maka, apakah besar dugaan yang datang, berbanding dengan besarnya Allah bersama kita?"

Kata itu terus-terusan mengetuk pintu hati-hati yang hadir.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Cinta. Siapa boleh kawal apabila jatuh cinta? Kalau dah jatuh cinta, jatuhlah juga. Kadang-kadang sebab terjumpa, ternampak atau sekadar mendengar cerita. Begitulah peliknya cinta. Kenapa boleh jadi begini? Sebab cinta itu fitrah manusia. Manusia memang ada fitrah untuk mencintai dan dicintai. Tetapi ... "

"Tetapi?" Asid mengangkat kening.

"Cinta itu hendaklah dibina atas dasar keimanan. Jangan cinta mengawal keimanan kita. Tetapi keimanan kitalah yang mengawal cinta."

Mata Asid membesar. Hatinya tercucuk lagi. Kenapa dia tidak nampak?

"Sebab itu, aku kata, cinta itu perlu diiringi pengorbanan. Bukan korbankan maruah, harta atau masa untuk pasangan kita. Tetapi kita korbankan masa, harta, diri kita untuk tarbiyah diri agar kita bersedia membina keluarga yang diredhai Allah."

Irfan terus bercerita. Asid menjadi pendengar setia.

"Jadi, macam mana dengan aku sekarang?" Asid bertanya.

"Kau sekarang sahabatku, Asid yang kucintai sepenuh hati." Irfan memandang mata Asid dalam-dalam.

"InsyaAllah, kau berada atas kebenaran. Jangan sisihkan rasa cinta itu. Kawal cinta itu. Kau kata, kau runsing sebab kau risau, cinta itu akan membuat kau terkeluar dari redha Allah. Itu tandanya kau mempunyai satu sensitiviti yang tinggi. Cinta tidah salah, Asid. Siapa mengharamkan cinta, dia sebenarnya mengharamkan fitrah manusia. Islam tidak turun untuk mengharamkan fitrah, Islam turun untuk mengajar manusia mengawalnya."

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Em, aku nak tanya. Kenapa kita perlu bangunkan persahabatan kita atas dasar keimanan?" Asid bertanya kepada Irfan.

"Sebab iman sahaja yang kita mahu bawa hingga ke akhirat. Rumah, harta akan hancur. Rupa paras akan hodoh. Kebaikan akan diuji. Keimanan kepada Allah, kita hendakkan redha Allah SWT. Redha Allah, kita akan kejar sampai mati, dan kita hendakkannya di akhirat nanti. Kita mahu, persahabatan kita ini, Allah kira sebagai ibadah."

"Kalau macam itu, apa sebab pun persahabatan kita tak akan putus?"

"Apa sebab pun. Hatta kalau kau terjun ke neraka, aku akan terjun sama untuk menarik kau, naik semula dan berjalan beriringan denganku sampai ke syurga."


-------------------------------------------------------------------------------------------------


serius sy copy paste sume tu...

jom dapatkan novel 'SINERGI' hasil karya Hilal Asyraf...pd mulenye sy cam tak berminat pun...pdhal sy sgt meminati novel 'VT'nye...entahlah...pg ni pintu ati sy diketuk oleh seorg penulis blog yg menulis ttg buku 'SINERGI' tu...

bagi pembace blog sy yg sy ketahui usianye ala2 sy dan kebykannye bwh dr sy jom kite dptkan "something" melalui novel tersebut...pasti "ada sesuatu" yg sgt2 bergune...sy akan berusaha dptkannye hari ini dgn izin Allah...

No comments:

Post a Comment