Monday, September 14, 2009

cinta sempurna & antara garisan...

hmmm...ape kes tibe2 aku nak komentar ttg 2 drama melayu nih???entahlah...tbe2 tergerak hati...so aku trus menarikan jari...

Cinta Sempurna

cite asal dr kisah benar yg dialami oleh Ustaz Hasrizal empunye blog saifulislam.com yg mana blog itu adelah antara blog yg setia aku ikuti baru beberape bulan kebelakangan nih...sgt teruja membaca kisah2 dan pengalaman idup masa lalu beliau,aku menjadi pembaca setia dlm diam blog tersebut...so bile keluarnye buah tgn pertama bertemakan ruang lingkup dunia hiburan,aku spt ingin mengenali lebih rapat peribadi dan kredibiliti sebenar empunye blog...so aku gigih duk layan teledrama cinta sempurna ni setiap ari(isnin-jumaat) jam 10mlm...itupun pd mulenyelah...tp bile lama kelamaan drama tersebut tersiar,ati aku tertanye2 beginikah cite sbnrnye???nape begini???kenape tidak begitu???(spt yg aku kenal melalui perkenalan singkat pembacaan tulisan beliau)...so minat aku mulai kurang...aku tak slhkan ustaz hasrizal tp pd aku penulis skrip dan pengarah kurang bijak...heh heh...beraninye aku ckp cam ni...sorilah yek...dah diwar2kan cinta sempurna adelah kisah benar yg dialami ustaz hasrizal so aku harap jln cite pun lebih kepada jln cite sebenar...ini tidak,dah mcm cite syok sindri pun ye...adoi...berani lg statement dr aku...huhuuu...ya ampun dong...entah kenape byk perkara aku tak setuju dlm drama nih...pemilihan pelakon,skrip dan jln cite mmg byk aku tak setuju...kenape???entahlah...aku bukan pengkritik handal yg menghentam hasil kije org tp inilah kali pertama aku kritik drama...erkkk...jgn mrh haaa...aku bg 2 dr 5 bintang utk drama bersiri nih sbb bonus diberikan pd watak shila yg agak berkesan wpun aku ngeri dgn skrip2 yg luncus kuar dr mulut dia...aku bukan org yg tinggi pengetahuan agama ttg apekah hukum kata2 'kamikaze' yg kuar dr mulut shila dan watak lain wpun ia skdr lakonan dan skrip telah pun dinilai oleh org2 yg pandai...aku ttp ngeri...huhuuu...apepun,aku ttp minat baca blog saifulislam.com...aku juge tak nak citekan jln cite teledrama ni kat sini sbb aku tak ikuti sampai abis...heh heh...

Antara Garisan

telemovie nih disiarkan sabtu 5 september lepas...dilakonkan oleh noorkhiriah,antara pelakon yg pd aku mmg mantop kalu diberi watak...aku bg 4 dr 5 bintang utk telemovie nih...mmg bagus jln citenye...dan ending yg cukup kuat dgn scene dan skrip yg bagus...mengisahkan seorg gro menjaga dan membesarkan adik yg bukan adik kandung tp dikhianati adiknya bila adiknya terlalu keras ati dan akal menjatuhkan hukuman tak berasas keatas akaknya...ustaz muda dan baru kuar dr uia yg jiwa jihadnye mudah terbakar bile dibakar hasutan syaitan pula menjadi penjatuh hukum atas alasan amar ma'ruf nahi munkar(menyuruh buat kebaikan cegah kemungkaran) yg dilaungkan penuh berkobar2...akhirnya,ustaz tersebut hanyut dgn godaan dan bisikan syaitan tersebut sehingga tewas melawan nafsu dan ditangkap berzina dgn si adik...skrip yg paling aku suke "dalam sekelip mata manusia boleh berubah tempat"-time ni dipaparkan scene ustaz memandang penuh marah dr tangga surau si kakak yang mabuk pulang dr kije dan kemudian si kakak pula yg telah insaf menangis di tangga surau memandang adik dan si ustaz yg ditangkap khalwat...saat tulah kedua2nya berubah kedudukan kerana yg membezakan keduanya hanyalah satu garisan halus...yang mana tanpa kite sedar kite boleh melangkaui garisan tersebut samada menjadi lebih baik atau terjerumus ke lembah dose...

-semoge kite dpt iktibar dr ape2 jue method dakwah oleh pendakwah2 serta teman2 seagama utk kite memperbaiki kelemahan dan kekurangan diri...semoge Allah berkati ape jue usaha2 mereka kerana hanya Allah lebih tau niat hati setiap manusia ciptaanNya...-

2 comments:

  1. mmg best citer antara garisan tu..

    btw, ade correction skit la..amar ma'ruf nahi munkar(suruh kpd kebaikan. cegah kemungkaran)..bukan amal ma'ruf nahi munkar ye..ok..thnx

    ReplyDelete
  2. heh heh...thanx ya...tak sedar...

    ReplyDelete