Wednesday, September 16, 2009

Apakah perkara-perkara yang membatalkan puasa?...

nape aku wat en3 nih???lebih2 lg dah nak sampai ujung ramadhan...sbb td ade member ofis aku pitam jap atas masalah kesihatan...pd awalnye aku yakin pose die tak batal sbb die tak pitam sepjg ari tp tbe2 aku jd blur ble ade seseorg ckp batal...so aku pun cari jwpn pasti...ade beberape info baru yg aku dpt...cth korek idung dan tinge tak batal...apepun,bacalah jika nak refresh lik ilmu yg pastinye dah sedia duk ade dlm pale tu...aku bg yg simple(basic sj...)...

Perkara-perkara yang membatalkan puasa adalah seperti berikut:
Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga badan yang terbuka dengan sengaja, kecuali kerana darurat yang berkaitan dengan kesakitan.Makan, minum dan merokok membatalkan puasa. Adapun suntikan ubatan tidak membatalkan puasa.
- Muntah dengan sengaja
- Mengeluarkan air mani
- Melakukan jimak (hubungan seks) pada siang hari
- Kedatangan haidh, nifas atau kelahiran bagi wanita
- Menjadi gila
- Pitam sepanjang hari
- Mabuk (yang menghilangkan daya pemikiran waras) sepanjang hari
- Murtad, iaitu keluar dari agama Islam

persoalan ttg pitam sekejap tu sbnrnye tak batal pose dan aku dpt jwpn melalui sini...
http://www.abuanasmadani.com/
dan ttg korek idung dan tinge tu melalui sini...
http://ilmudanulamak.blogspot.com/

1 comment:

  1. ade teguran ttg korek tinge...heh heh...disini sy copy info dr ilmudanulamak.blogspot.com...maaf diatas kesilapan...mungkin sy terlepas pandang bab mazhab...

    Menurut mazhab Syafi’ie; memasukkan kayu ke dalam telinga akan membatalkan puasa. Menurut Imam Abu Hanifah; tidaklah batal puasa. Jadi, mengikut mazhab Syafi’ie; tidak harus mencuci telinga dengan putik kapas pada siang hari di bulan Ramadhan kerana ia boleh merosakkan puasa. Adapun mengikut mazhab Hanafi, perbuatan tersebut tidak ada halangan kerana ia tidak membatalkan puasa, cuma yang sebaiknya ialah meninggalkannya (untuk mengelak dari pertikaian ulamak).

    ReplyDelete