Friday, May 21, 2010

dendam dan marah seorg bernama AKU...

panas baran...pemarah...dendam...

semlm...pg2 lg ade pemandu lain wat aku baran dan bengang...huh!!sgt2 mrh aku dibuatnye pg semlm...nasib baik aku orgnye pns tak berpanjangan ke ptg...ape aku wat dan ape lak pemandu tu wat biarlah rahsia...yg tau pun sahabat dan teman2 serumah...mereka pun skdr diam ble aku menjd panas pg semlm atas tindakan pemandu lain yg berlagak BAGUS!!tolak tepi...

tbe2 tenang aku diragut lg sblm tghari...ble rs diri tertipu ditipu oleh org terdekat...mrh aku membuak2...menyala2...membara...seolah2 tak mampu dipadamkan lg...kali ni ilang trus sabar aku...aku diam sampai ke waktu tdo...diam lebih menenangkan gwa...krn ble mrh diluahkan kata2,dunia pun bole porak peranda...lebih baik diam...

ape yg aku nak cite sbnrnye disini adalah sikap panas baran dan pemarah aku itu sendiri...kenape aku jd begini...adakah krn mewarisi keturunan???sikap garang abah...yg sehingge skrg aku masih gerun wpun tdk segerun dulu...yelah,dah beso...konon dah pandai...so dah berani menjawab ckit...kalau wat slh pun wat2 tak salah...abah mrh,jwb jelah...huh!!apepun,abah mmg garang...sgt garang ms kami adik beradik masih kecik...sampai pd satu thp aku jd pemendam dan pendendam...ble dah beso nih kegarangan abah berkurang ckit...mungkin faktor usia ataupun faktor keadaan dimana semakin jarang berjumpe kami...tp bg aku,abah mmg seorg yg garang...cume tdklah garang yg tdk bertempat...

so,adakah aku mewarisi sikap garang abah tu???entahlah...nanti aku jwb...

skrg,aku rs aku mmg seorg yg garang...cpt panas...tp mujur cpt cool...aku agak tegas dan serius...tak suke main2...stp ape yg ditugaskan pd aku mesti dbuat dgn bersunguh2...tak suke sambil lewa@main2...mesti nak wat yg terbaik...hasil mesti terbaik...
menjadi coach di mp pd awalnye pun budaq2 mmg takut dgn kegarangan aku...dan aku pun mmg sgt garang...tak suke pd org yg memberi komitmen separuh2...ala kadar...mmg aku akan naik angin...marah...huh!!mmg idup asyik tertekan sbb terlalu inginkan kesungguhan dan kesempurnaan...mmg susah begitu...marah2 yg tak mendatangkan kebaikan pun...

dlm setahun due ni aku mule kurang garang...pd budaq2 b.tmpr khususnye dan perkara2 lain amnya...aku mule belajar positifkan diri...belajar tenangkan diri...menggunekan sikap suke berdiam dan memencil diri dgn bermonolog sambil muhasabah diri...aku mule lebih tenang kurang tegang...belajar dr memerhati...belajar dr mengamati...belajar dr stp ruang dan peluang yg Allah hadirkan dlm bentuk yg aku senangi krn Allah tau aku hamba yg degil...yg keras atinye...

aku simpulkan,sikap garang dan panas baran aku tu bkn krn faktor mewarisi keturunan...tp krn ketidakupayaan aku mengawal dri dan emosi sendiri...aku sengaja membenarkan suis kemarahan terus menyalakan bara tanpe mencube menutupnye...SENGAJA... sbb ape???sbb aku lgsg tdk menjaga dgn baik hubungan aku dgnNya...aku selalu lupe pd Dia...aku sombong...bongkak...tak menyedari krn Dia aku tercipta...aku tdk terkawal krn kurang rs cinta pdNya...sdgkan jika aku mencintai Dia melebihi segalanye pasti aku akan lebih tenang...krn jika segalanye krn Dia idup akan lebih mudah...lebih terarah pd satu tujuan yg jelas...lebih terpimpin...sblm aku mati dlm keadaan sgt kurang cinta pdNya,moge Dia terime penyesalan ini...penyesalan seorg hamba yg tdk mau trus terleka dlm api kemarahan...krn kemarahan antara punca idup porak peranda sehingga aku tak mampu perjelaskan disini...

dendam dan marah buat aku jd manusia yg tdk berjaya...aku ingin berubah...
jika aku mentaatiNya aku pasti tidak seteruk hari ini...penyesalan ini moge belum terlambat...

No comments:

Post a Comment