Wednesday, March 23, 2011

VTMP siri 3...

2008-dah tahun ke3...aku meneruskan langkah sbg jurulatih...langkahku semakin bergaya dan penuh keyakinan...hahaha...mana taknye,title johan utk kali pertama buat STAMP berjaya aku genggam dlm tempoh 2 thn sj...tahun 2008 aku mensasarkan pasukan mengekalkan status juara...konpiden ala2 poyo sambil mengembangkan idung...ahaks!cume tdk sesekali aku meninggi diri...apatah lg mers bongkak utk tdk meneruskan sesi pembelajaran aku dlm pd menurunkan ilmu aku yg seciput itu...

spt biase seawal pertemuan adalah pd sesi perkenalan...kali ini majoriti pemain dihadapan aku adelah pemain2 baru dan lgsg tdk pernah bermain bola tampar scr serius...pemain senior VTMP pun hanye seorg...dan hampir kesemua pemain juge adelah pelajar2 naqal di sekolah dan asrama...cabaran besar kembali lg bg aku spt thn 2006...bilamana pemain tiade lgsg pengalaman dan pengetahuan bermain,sasaran awal aku mule goyah...aku mule gigil...mule berpeluh...mule pening...heh3...ditambah pule dgn fizikal majoriti pemain yg agak kecil,pasukan semakin mengecil dan kerdil dibuatnye...aku mengumpul kembali sisa2 keyakinan bahwa aku mampu mencipta pasukan yg mantap jika latihan dijalankan dgn baik...perjuangan belum tamat...percaye pd diri dan percaye pd bakal2 pemain VTMP dihadapan aku...tp adakah mereka percaye pd diri mereka sendiri???dan yg lebih penting adekah mereka percayekan aku???

bila pemain2 lgsg tiade pengetahuan wpun ttg teknik asas maka aku perlu memulekan latihan asas utk semua pemain tdk spt sebelum ini,aku hy perlu touch up sikit2 skill pemain2...kali ni aku perlu bermule dr 0...

latihan asas yg dijlnkan adelah teknik digging dan serve yg betul...dua teknik berkenaan aku ulang2 sehingge menerbitkan rs bosan dihati pemain2 baru yg akhirnye melahirkan sikap memberontak dlm diri mereka...aku teruskan latihan teknik asas selame hampir sebulan setgh...mengenepikan pemberontakan sikap tidak sabar dikalangan pemain...teknik asas adelah penting...jika teknik asas pun tdk dpt dikuasai maka mereka tdk boleh lg digelar pemain bola tampar apatah lg mendapat title istimewa pemain VTMP...

cabaran pd thn ini adelah aku diuji dgn hebat oleh sikap memberontak pemain2 yg agak naqal...mereka yg gemar tdk mematuhi peraturan sama sekali agak sukar menerima latihan aku yg agak ketat dgn disiplin...disiplin masa...disiplin sikap...ditambah aku menggunakan pendekatan garang,mereka semakin membentak...utk separuh masa pertama sesi latihan aku agak mengabaikan perasaan pemain2 dimana aku meneruskan pendekatan kegarangan dgn penekanan pematuhan disiplin dlm sesi latihan yg berlangsung...dalam pd pemberontakan sikap pemain2 yg sukar mematuhi disiplin masa dan kurang menghormati apatah lagi menyayangi rakan sepasukan,beberape pemain mampu menyerlahkan bakat...sudah mempunyai pemain yg bole serve atas yg tajam,bole digging dgn baik...cume mereka masih belum konsisten...

antara pemberontakan mereka:
pemberontakan 1:majoriti pemain tdk mematuhi ms latihan dgn melengah2kan turun latihan...ble di marah,baru nak gerak...

pemberontakan 2:majoriti pemain tdk mempelajari memahami dan mendalami teknik yg diajar dgn bersungguh2...sambil lewa...ble dimarah,baru boleh buat...

pemberontakan 3:majoriti pemain tdk menghormati tdk menyayangi tdk memahami dikalangan satu sama lain...bile dimarah,baru nak terime sesame sendiri...itupun tdk sepenuh ati...

pemberontakan 4:tdk menerima dgn ikhlas dan terbuka teguran2 ikhlas coach2 dan cikgu2...

itu antara pemberontakan yg dilakukan oleh pemain2 thn 2008...wpun begitu kami dr pihak coach2 dan cikgu2 same sekali tidak berputus asa utk trus membentuk pasukan VTMP yg baik...dlm pada aku mengendalikan aspek taktikal,nurul dan k.mis pula dr aspek dalaman...kami bawakan juga senior VTMP2007 dayah(kapten VTMP2007),diana dan alya utk same2 melatih VTMP...

sehingga akhirnya,kami mampu membentuk satu pasukan yg berbeza dr VTMP dr segi taktikal...perbezaannya adalah,pasukan VTMP2008 adelah pasukan yg mampu membuat serangan dan bukan hanya bertahan spt VTMP2007...namun begitu,VTMP2008 masih lemah teknik diggingnye...masa latihan dan 'bersame' agak lama tp pemain2 masih lmbt utk menguasai teknik digging...ia sesuatu yg sgt membimbangkan...digging adelah asas paling penting dalam bola tampar...

utk melihat dan menilai prestasi sebenar pemain,kami berusaha mencari sekolah utk membuat pertemuan perlawanan persahabatan...agak sukar utk k.mis dptkan sekolah dr pontian maka aku dan nurul berusaha mencari sekolah dlm daerah jb...akhirnye kami berjaya mengatur perlawanan persahabatan dengan Sekolah Tun Fatimah...

pada perlawanan persahabatan itu,VTMP tewas sume set...pemain2 mule didedahkan dgn teknik bermain sekolah selain sekolah agama...pengalaman itu bekalan berharga utk mereka...

ihtifal sukan 2008 diadakan di kluang...VTMP diundi dlm kump A dengan sekolah dr batu pahat dan mersing...pada tahun ini,terdapat 4kump dan tiada pusingan suku akhir...ini bermakna hanya johan kump akan ke separuh akhir...VTMP tiada pilihan selain harus menang semua perlawanan diperingkat kump...perlawanan pertama VTMP bertemu dgn pasukan dr mersing...wpun telah dibekalkan dgn ilmu dan pengalaman,pemain2 kelihatan sgt kecut perut wpun agak hebat dr segi penampilan...huhuuuu...

VTMP tewas kepada pasukan mersing dgn rubber set...yg secare automatiknya membuatkan VTMP gagal ke separuh akhir...kecewanya kami tidak terhingga...pasukan mersing bukan pasukan hebat...VTMP mempunyai pemain yg mampu membuat serve tajam tetapi atas faktor terlalu gemuruh sehingga tidak dpt mengambil bola dgn baik,VTMP tewas...tewas krn terlalu takut...

perlawanan kedua keesokan arinya hanyelah utk pelengkap jadual...setelah ati2 mereka dilanyak kemarahan dan kekecewaan aku,bole pule mereka bermain dgn baik ketike menentang pasukan dr batu pahat...VTMP menang straight set...kalaulah mereka mampu menyerap tekanan ketika bermain dgn pasukan mersing,VTMP mampu ke separuh akhir...

apepun,Allah jua lebih tau ape yg terbaik utk VTMP dan kami sendiri...maka kami semua pulang dgn penuh kekecewaan...tp ade pengajaran besar disebaliknye...aku dan nurul membawe diri bersame pemain senior ke air terjun bantang utk sejukkan ati yg panas dan terluke...aceh...


4 comments:

  1. selagi ada daya kite tw0s mencube dan mencube...
    sampai ke tahap puncak sana...
    teruskan 'mencube'...
    tade ayat len dah...
    hehe...

    ReplyDelete
  2. hahaha...ade pembace baru blog sy...tq pija...

    mencube ye...lebih kurang kpd 'sukekannye,dapatkannye'...

    ReplyDelete
  3. ish...ni ke team vtmp08???aje ler...trok tol gyeny...hahaha....cian at akq2 kte ni mlyan kareneh dak2 cam ni...

    ReplyDelete
  4. xpelh...bkn senang nk bentuk pasukan 0 serba serbi...kite same2 alami pengalaman yg berharge sbg kenangan...yg pahit dululh jd manis kemudiannye...

    ReplyDelete